Prečo ste sa rozhodli investovať do Facebooku?
Kvôli tomu, že v priebehu niekoľkých hodín po emisii akcií sa očakával prudší rast cien akcií. Z nášho pohľadu nešlo o dlhodobý strategický krok, obyčajne si akcie nechávame tak pol roka alebo rok. Z predchádzajúcich skúseností z IPO sme však videli, že cena po spustení obchodovania vyletela o 15 či 30 percent nahor, ako napríklad pri Googli. Tak sme začali uvažovať, že kúpiť akcie Facebooku by bolo zaujímavé.

Takže išlo výlučne o zárobok, nie o otázku prestíže.
Jednoznačne o zárobok.

Kedy ste ich predali?
Asi 60 sekúnd po tom, čo sa otvoril trh. Keď sme v prvej minúte videli, že cena má tendenciu ísť nadol, tak sme ich hneď predávali.

Koľko akcií ste kúpili?
To nebudem komentovať.

V akej celkovej hodnote?
Celkovú hodnotu tiež nebudem komentovať. Môžem iba prezradiť, že sme akcie kupovali za upisovaciu hodnotu 38 dolárov.

A za koľko sa vám ich podarilo predať?
40 dolárov na akciu.

Predali ste ich úplne všetky?
Áno.

Od emisie na burzu cena akcií viac-menej stále klesá. Bola hodnota 38 dolárov reálna?
Už keď sme akcie začali analyzovať, tak nám vyšlo, že nemajú túto hodnotu, pretože výnos na jedného používateľa by musel byť omnoho vyšší ako je teraz. A nie o 10 či 20 percent, ale niekoľkodesaťnásobne viac. Finančná výkonnosť firmy by pritom musela rásť každý rok aspoň o sto percent po určitý čas, aby cena 38 dolárov bola rozumná. Teraz bude záležať na tom, aká bude schopnosť Facebooku zarábať na jednotlivých zákazníkoch.

Tak kedy by ju mohli dosiahnuť?
Keď sa bavíme o čase, tak to je veľmi ťažké odhadnúť. Bude to závisieť od toho, ako rýchlo narastie obrat na jedného používateľa. A to sa vôbec nedá odhadnúť, pretože v poslednom čase sa rast obratu spomaľuje – a to je to, čo trápi väčšinu investorov, ktorí sa tým hlbšie zaoberajú. Hovoríme tu podľa mňa o rokoch, kým sa preukáže, že schopnosť generovať cash-flow na jedného zákazníka zodpovedá tejto cene.

Kam by mohli až akcie klesať?
Pokojne aj pod 20 dolárov. To už zhruba zodpovedá výnosom, ktoré teraz Facebook má.

Prvý deň niektorí investori obchodovali akcie Facebooku tak, aby neskončili v mínuse. Prečo?
Investičné banky, ktoré viedli ten úpis, pravdepodobne mali záväzok stabilizovať akciu určitý čas. To znamená, že keď akcia padá výrazne nadol, tak tieto banky majú záväzok voči akcionárom Facebooku danú akciu podporiť tým, že ju začnú skupovať na trhu.

Bude toto pokračovať ďalej?
To neviem, ale z momentálneho vývoja akcií sa dá odhadovať, že to už nepokračuje. To zvyčajne trvá iba niekoľko dní.

Ako prebiehal prvý deň obchodovania? Stredoeurópski investori mali veľký problém sa k akciám Facebooku vôbec dostať...
Vďaka prehnanej popularite Facebooku americkí vedúci syndikátu, ktorí robili úpis akcií, nemali potrebu šíriť predaj akcií ďalej, pretože záujem bol obrovský. To je ako keď na trh prichádza film. Tiež ho vidia najskôr v New Yorku a až potom sa dostane k nám.

Vy ste sa k nim ako dostali?
My sme klienti jedného z tých hlavných upisovateľov akcií, a preto nám boli ponúknuté.

Dá sa teda vôbec povedať, k akému objemu sa vôbec dostali stredoeurópski investori?
Celkový objem emitovaných akcií bol asi 421 miliónov akcii a môj odhad je, že v strednej Európe z toho mohlo byť iba pár percent. Na globálnej mape kapitálového trhu je stredná Európa zanedbateľná.

Čím bol predaj akcií unikátny, okrem toho, že išlo o Facebook?
Tých 421 miliónov akcií sa otočilo prvý deň jedenapolkrát, čo znamená, že sa v prvý deň celkovo zobchodovalo zhruba pol miliardy akcií. To je na technologickú burzu Nasdaq veľký objem, avšak napríklad emisia akcií Google sa v tomto ohľade správala podobne, a tiež sa v prvý deň zobchodovalo viac akcií ako bolo upísaných.

Čo to spôsobilo?
Tým, že išlo o obrovský objem, došlo zrejme k zahlteniu systému a nikto asi úplne nevedel, aký je presne dopyt a ponuka po akciách. Aj my sme čakali hodiny na potvrdenie predajného príkazu, ktorý sme zadali zopár sekúnd po otvorení trhu. Jednoducho povedané, v Nasdaqu došlo k zápche a technológia to nezvládala.

Toto sa stalo iba pri Facebooku?
Nie, to sa občas stáva, ale tým, že Facebook bola tretia najväčšia emisia akcií v histórii, tak tá pravdepodobnosť, že sa to stane, bola veľká.

Historicky najväčšiu emisiu akcií mal General Motors. Čím sú akcie Facebooku iné?
Akcie General Motors sú relatívne nenáchylné na hystériu a nie sú tak mediálne pretriasané. A najmä očakávania ľudí o tom, čo sa stane s Facebookom, sú u každého iné. A práve rozdielnosť názorov spôsobuje, že trh je v prvých minútach veľmi neprehľadný.

Mnohí tvrdia, že do piatich rokov bude Facebook mŕtvy. Súhlasíte?
Nie. Myslím si, že zlikvidovať takúto spoločnosť by bolo asi veľmi ťažké.

Ale bude napríklad jeho popularita rásť?
V tomto som zas skeptik a myslím si, že bude, naopak, pomaly ustupovať. Medzi mladými ľuďmi vidím, že niektorí ho začínajú používať čoraz menej, pretože zaberá príliš veľa času. Záležať bude aj na tom, koľko reklamy bude vedieť Facebook dostať na svoje stránky, aj napriek tomu, že Mark Zuckerberg sa vyjadril, že marketing reklamy nie je jeho priorita ako zarobiť a že dbá najmä na sociálnu úlohu firmy.

Ste na Facebooku?
Nie osobne, ale ako firma tam sme.

Kúpili by ste si jeho akcie znovu?
Až bude cena rozumná, tak pravdepodobne áno.

Aká cena je podľa vás rozumná?
Až bude okolo dvadsať dolárov, tak to budeme určite sledovať a v prípade, že sa nebude rast finančnej výkonnosti Facebooku spomaľovať, tak ako teraz, tak to veľmi zvážime.

Kto je Ján Pravda
Študoval geofyziku na pražskej UK a manažment na Cornell University v USA. Pracoval pre Merrill Lynch a Credit Suisse First Boston v Londýne a New Yorku. V roku 2003 založil fond Pravda Capital. Je partnerom v Sanning Capital.