13.12.2012, 00:00

Akciovým trhom vládnu luxusné značky

Luxusné značky tvrdo vzdorujú kríze. Trhajú rekordy v predajoch a aj na burzách a tvoria tak zaujímavú príležitosť na investovanie. "Napríklad Prada zaznamenala v treťom kvartáli tohto roka rekordný nárast zisku o 57 percent, čo spôsobilo nárast ceny jej akcií za dva dni o viac ako 10 percent," uvádza príklad analytik Ivor Lehoťah z Capital Markets.

Kabelku či akcie
Nielen talianska Prada je na akciovom trhu úspešná. Banka Goldman Sachs nedávno zvýšila odporúčania na akcie LVMH, francúzskeho koncernu Louis Vuitton Moet Hennesy. Spomínaná Prada sa po zverejnení výsledkov posilnila na ázijských trhoch až o 41 percent. Akcia LVMH sa v Paríži obchoduje za 138 eur, no nákupné odporúčania majú cieľovú cenu 197 eur, Prada sa v Hongkongu obchoduje asi za 6,4 eura. "Zaujímavou akciou je napríklad Richemont alebo Christian Dior," uvádza ďalšie príklady analytik Ján Beňák zo spoločnosti TRIM Broker. Prvá spomínaná hlavne kvôli diverzifikovaniu svojich aktivít na viacero luxusných tovarov. Analytici predpokladajú, že ani v najbližších rokoch sa situácia nezmení a "luxusné akcie" budú bezpečnou investíciou podobne, ako sú luxusné výrobky samotné.

Rastú
Oproti prvej kríze spred piatich rokov sa akcie luxusných značiek držia stále na vysokých cenách a naďalej rastú. Niektorí analytici tvrdia, že trh s luxusným tovarom nie je cyklický, no pravda je taká, že si dokážu vždy nájsť svoj trh. Ľudia v rozvíjajúcich sa ekonomikách, napríklad v Číne či Južnej Amerike bohatnú, a tak si čoraz viac z nich môže konečne dovoliť luxusné hodinky, šaty či kabelku. "Stály dopyt zo strany rozvíjajúcich sa trhov, kde práve luxusné tovary znamenajú prestíž, pomáhajú týmto firmám v raste," vysvetľuje Beňák.

Akcie módnych domov budú teda rásť ešte dlho, podľa analytikov je nasýtenie trhu zatiaľ v nedohľadne. "Podľa rôznych prieskumov vo svete pribúda čoraz viac bohatých ľudí, čiže o dopyt po luxusných tovaroch sa nemusíme báť," dopĺňa Lehoťan.

Kto ešte prekvapí?
Podľa analytikov budú aj v budúcnosti hrať prím známe značky s tradíciou, no na trh s luxusným tovarom vstupujú aj značky, ktoré boli doteraz známe skôr masovou produkciou. Podľa analytika Lehoťana je dobrým príkladom Volkswagen, ktorý vznikol ako výrobca ľudových áut. "Podmanil si veľkú časť tohto trhu kúpou Porsche, ktoré je jednou z najpredávanejších značiek luxusných automobilov. A spolu s Audi mu začína dominovať," hovorí. Analytik Beňák zase pripomína, že prekvapením akciových trhov budúceho roka môže byť španielsky reťazec Inditex. "Firma naďalej pokračuje v expanzii a má potenciál na rast," hovorí Beňák s tým, že za svoj úspech vďačí svojim značkám ako Zara či Massimo Duti, ktoré sú v rozvíjajúcich sa ekonomikách hitom. Inditex uzavrel prvý polrok s nárastom zisku asi o tretinu na 944 miliónov eur. O vstupe na burzu vraj uvažuje aj módny dom Versace.