StoryEditor

Osobné vlaky sú už v pluse

03.08.2011, 00:00

Železničná spoločnosť Slovensko sa za prvý tohtoročný polrok dostala do plusu. Zarobila 3,2 milióna eur. Zisk prekvapil aj samotných železničiarov, v pláne hospodárenia totiž v prvom polroku rátali s 11-miliónovou stratou. Štátny dopravca tvrdí, že pozitívne čísla sú výsledkom redukcie spojov, lepšieho marketingu a vyšších tržieb. Trúfa si aj na zisk za rok 2011 ako celok. "Je dôležité, aby sa z toho stal trend, nie jednorazové zlepšenie. To však potvrdí až čas, potrebný bude aspoň rok," dodáva Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Opozičný poslanec Peter Kažimír (Smer-SD) však kritizuje, že železničiari v rámci šetriaceho plánu prepúšťali, čo im spôsobilo náklady.

Čakali menej
Osobný vlakový dopravca si výrazne polepšil nielen oproti vlastným očakávaniam, ale aj v porovnaní s vlaňajškom. Prvý polrok minulého roka totiž uzatváral s viac ako 33-miliónovou stratou. "Je to výsledok vplyvu viacerých faktorov," tvrdí o zlepšení situácie hovorca železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay. Podľa neho k dobrým výsledkom prispeli aj šetriace opatrenia. Firma očakáva, že tento rok ukončí v pluse. "Očakávame priaznivý vývoj hospodárenia, prípadne mierny zisk, závisieť to bude aj od toho, či nám štát uhradí niečo z peňazí, ktoré nám dlhuje z minulých rokov," tvrdí Buzinkay. Podľa Palčáka z dopravného ústavu by aj malý zisk bol úspech, ale je dôležité, aby sa v šetrení pokračovalo dlhodobo.

Viac opatrení
Hospodársky výsledok Železničnej spoločnosti bude závisieť aj od termínu, keď sa zvýši cestovné. Podľa posledného plánu mali ceny stúpnuť od augusta. To sa však nestihlo. Najbližším možným termínom je teraz september. Firma očakáva, že si v druhom polroku vďaka vyššiemu cestovnému prilepší asi o milión eur.
Poslanec Smeru-SD Peter Kažimír si myslí, že hlavnou príčinou úspor je zlacnenie dopravných ciest. Bývalá vláda totiž znížila poplatky, ktoré vlakové firmy platia za používanie koľajníc správcovi infraštruktúry, ktorým sú Železnice Slovenskej republiky. "Otázka tiež je, čo sa stalo s ľuďmi, ktorých železnice prepustili," pýta sa.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 10:25