StoryEditor

Brusel podozrieva stavbárov z kartelovej dohody

15.04.2012, 20:30
Ak to vyšetrovanie potvrdí, Slovensko príde o eurofondy.

Slovensko môže prísť o stovky miliónov eur kvôli podozreniam z kartelovej dohody stavbárov. Tie majú byť dôvodom, prečo Európska komisia spustila kontrolu až štyroch stavebných zákaziek, ktoré pridelili vlády Roberta Fica a Mikuláša Dzurindu. Pre HN to povedal minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). „V poslednom liste majú výhrady a podozrenia z kartelovej dohody. Ale odborná sekcia na ministerstve tvrdí, že s tým nesúhlasí, že to nie je úplne tak a musí sa to vyjasniť v Bruseli,“ povedal v rozhovore pre HN Počiatek.

Modernizácia tratí
Bruselu sa nepozdávajú štyri obrie stavby. Jedna z nich, zriaďovacia stanica Žilina - Teplička, je podozrivá aj neziskovej organizácii Transparency International Slovensko. „Ponuku dalo až päť firiem, ale víťaz, Eurovia CS vyhral so sumou len o 0,8 percenta nižšou ako bola predpokladaná cena Železníc Slovenskej republiky,“ zdôvodnil pochybnosti šéf Transparency Gabriel Šípoš. „Eurovia CS podozrenia z kartelu odmieta,“ reagovala hovorkyňa firmy Petra Kučerová.
Ďalšie zákazky, ktoré preveruje Brusel, sa týkajú prestavby tratí medzi Piešťanmi a Trenčínom a na Kysuciach. Stavali ich veľké konzorciá domácich aj zahraničných firim. Do všetkých projektov sa zapojili Doprastav a OHL ŽS, na dvoch sa podieľali Váhostav a Skanska BS.

Sporné zákazky pochádzajú najmä z éry ministra Smeru Ľubomíra Vážneho. Ten tvrdí, že informácie o podozreniach z kartelu nemal. Podobne reagoval aj jeho predchodca Pavol Prokopovič z SDKÚ-DS.

Hrozia pokuty
Ak sa ministrovi Počiatkovi nepodarí obhájiť postup rezortu, prídeme o milióny z eurofondov a firmám budú hroziť sankcie do výšky 10 percent z obratu. Stanovisko Európskej komisie sa HN do uzávierky získať nepodarilo.

 


 Viac o téme nájdete v zajtrajších
Hospodárskych novinách.

 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 11:12