StoryEditor

Železničiarom hrozia nové obrie dlhy

01.07.2011, 00:00
Železničnej spoločnosti Slovensko hrozia nové dlhy. Vláda jej chce podľa zdroja HN z prostredia železníc zobrať 150 miliónov eur na opravy vozňov.

Štátna firma, ktorá prevádzkuje osobné vlaky, s týmito peniazmi vo svojom pláne investícií počítala. Chýbajúce zdroje chce firma v prípade núdze vykryť z komerčného úveru. Tým by jej však padol plán o budúcoročnom vyrovnanom hospodárení. Vláda pritom len nedávno prijala úsporný program, ktorého cieľom bolo stopnúť závratné zadlžovanie v koľajových firmách. Tri štátne podniky v úvode tohto roka dlhovali spolu takmer miliardu eur.

Treba úver
Stopnuté peniaze mali slúžiť na obnovu vozňového parku v rokoch 2011 až 2013. „Má ísť o úpravy lokomotív na vyššiu rýchlosť, modernizáciu starších vozňov, ale aj o nákup nových klimatizovaných vozňov,“ tvrdí zdroj HN.

Zastavenie financovania potvrdil aj hovorca železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay. „Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko sa týmto problémom intenzívne zaoberá a nahradiť výpadok peňazí sľúbených od štátu na investície bude pravdepodobne musieť z cudzích zdrojov,“ potvrdzuje.

Firma má už totiž uzatvorené kontrakty so Železničnými opravárňami a strojárňami vo Vrútkach, Zvolene a v Trnave. Tie majú úpravy vlakov realizovať a odstúpenie od zmlúv by znamenalo pre železničiarov pokuty. Reakcie firiem sa nám včera získať nepodarilo.

Železničná spoločnosť tvrdí, že renovácie vozňov a lokomotív sú nevyhnutné, aby si firma „udržala úroveň služieb a posilnia konkurencieschopnosť vzhľadom na liberalizáciu trhu so železničnou dopravou.“ O slovenské trate sa totiž už zaujímajú aj súkromní dopravcovia. Napríklad česká firma Student Agency už rozbehla prvú súkromnú linku medzi Bratislavou a Komárnom, na ktorú nasadila nové súpravy. „Máme záujem aj o hlavné slovenské trasy v horizonte niekoľkých rokov,“ potvrdil HN hovorca dopravcu Aleš Ondrůj. Vozne štátnej firmy majú zase vo väčšine prípadov vyše 25 rokov. Len minimum z nich má menej ako 10 rokov.

Hroziaca strata
Podľa zdrojov HN by štátna firma nemala mať so získaním úveru problém. Pôžička však môže mať negatívny dopad na plánované vyrovnané hospodárenie, to chceli v železničnej spoločnosti dosiahnuť už na budúci rok. „Zvýši to úverovú zaťaženosť a celkovú zadlženosť firmy, môže to tiež ohroziť plánované vyrovnané hospodárenie v nasledujúcich rokoch,“ potvrdzuje zdroj. Ambícia hospodáriť bez strát by tak zlyhala druhý rok po sebe. Firma sa totiž už v tomto roku chcela dostať z „červených čísel“.

Nakoniec sa jej to však nepodarilo, keďže vláda spomalila prepúšťanie železničiarov a zvyšovanie cestovného. Zvyšovanie cestovného v priemere zhruba o 10 percenta sa naposledy odložilo najskôr na august 2011.

Ministerstvo dopravy však ďalšie zadlžovanie rezolútne odmieta. „Proces revitalizácie nie je v žiadnom prípade ohrozený. Je v našom záujme modernizovať železničnú dopravu a zvyšovať jej atraktivitu,“ hovorí Martin Krajčovič z rezortu dopravy. O peniazoch na obnovu vlakov sa podľa neho ešte rokuje. Hovorca rezortu financií Martin Jaroš zase tvrdí, že železnice potrebné peniaze dostanú.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 10:13