08.02.2013, 00:00

Zistenie HN: Váhostav siaha na megazákazku

Stavebná firma (na snímke jej podpredseda predstavenstva) dala v súťaži štvrtú najlacnejšiu ponuku.

Juraj Široký. FotoHN

Juraj Široký. FotoHN
Ponúkla štvrtú najnižšiu cenu, no aj tak je najbližšie k diaľničnej megazákazke. Reč je o stavebnej spoločnosti Váhostav, v ktorej je podpredsedom predstavenstva Juraj Široký.

Národná diaľničná spoločnosť totiž chce, aby viac ako 15-kilometrový úsek diaľnice pri Ružomberku postavili práve jeho stavbári. „Váhostav-SK dostal akceptačný list, ktorý sa týka úseku D1 Hubová – Ivachnová,“ napísala do HN spoločnosť. Firma v konzorciu s českou spoločnosťou OHL štátu ponúkla, že úsek štvorpruhovky postaví za 227 miliónov eur.

Podľa informácií HN je ponuka Váhostavu z hľadiska technického riešenia výstavby najlepšia.

Práve toto malo zavážiť pri rozhodovaní diaľničiarov, komu zákazku pridelia. Neuspeli spoločnosti Hant ani Inžinierske stavby Košice. Obe konzorciá pritom chceli autostrádu postaviť lacnejšie o desiatky miliónov. Vylúčené firmy sa zákazky vzdať nechcú a plánujú sa odvolať. „Pripravujeme žiadosť o nápravu,“ povedal hovorca Inžinierskych stavieb Pavol Peško. Tým sa výstavba dôležitého úseku D1 opäť niekoľko mesiacov zdrží. Začať by sa mala tento rok.

Diaľničiari ani ministerstvo dopravy pritom oficiálne dôvody verdiktu nekomentovali. „Je to zaujímavé rozhodnutie,“ reagoval bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák. Naposledy ako štvrtá v poradí vyhrala tender spoločnosť Skytoll na prevádzku mýta v roku 2009.

Odvolať sa plánujú neúspešní uchádzači Hant aj IS Košice „Dôvody vylúčenia neuvádzame z dôvodu ešte neukončeného procesu verejného obstarávania,“ povedal vedúci oddelenia marketingu Inžinierskych stavieb Pavol Peško.

Za tri a pol roka
Najväčšiu kritiku na Národnú diaľničnú pritom vznieslo bývalé vedenie ministerstva dopravy.

Bývalý štátny tajomník rezortu Ján Hudacký (KDH) poukazuje na samotnú transparentnosť v súťaži. Podľa neho je totiž veľmi nepravdepodobné, aby štát zo súťaže vylúčil nielen prvú, ale aj druhú ponuku. O možnom pochybení v súťaži hovorí aj riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol tiež poradcom pre dopravu premiérky Ivety Radičovej. „Sám verím, že zdôvodnenie rozhodnutia Národnej diaľničnej spoločnosti bude také jasné, že vylúči akékoľvek pochybnosti, že sa nahráva na jednu firmu,“ vraví Matej.

Štát chce diaľnicu pri Ružomberku postaviť za tri a pol roka. Pomôcť má mestu a okolitým obciam, cez ktoré denne prejde viac ako 20-tisíc áut. Zaplatiť ju chce z eurofondov, a preto ministerstvo dopravy rokuje s Európskou komisiou o možnom fázovaní projektu. Európske peniaze by tak mohol využiť nielen z tohto, ale aj ďalšieho programového obdobia.

Váhostavu ide karta
Súťaž pri Ružomberku sa ťahá už dlhodobo. Pôvodne chcel diaľnicu začať stavať ešte vlani, no pre problémy v súťaži ju posunul až na tento rok. Ani tento termín pritom nemusí byť istý, a to vzhľadom na chystané odvolávanie vylúčených firiem. Len samotné otváranie obálok vlani v marci sa presúvalo dvakrát.

Váhostavu sa v poslednom období so štátom darí. Začiatkom februára podpísal dodatok s diaľničiarmi na výstavbu nadjazdu nad Považskou Bystricou za 937-tisíc eur, odklepli mu tiež viac ako milión eur za správu diaľnice pri hraniciach s Poľskom. Národná diaľničná mu tiež akceptovala dodatočnú platbu v hodnote viac ako 2,6 milióna eur za úsek štvorpruhovky Dubná Skala – Turany pri Martine. Podľa vyjadrení Váhostavu sa však zmluvná suma 137,7 milióna eur nezvýši. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.