StoryEditor

Peniaze na diaľnicu do Košíc nebudú včas

25.04.2010, 19:00
Výstavba "megadiaľnice" medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov sa opäť zdrží a je možné, že až do volieb (na snímke predseda vlády Robert Fico s ministrom výstavby Ľubomírom Vážnym).
Dôvodom sú ďalšie výhrady Európskej komisie voči vedeniu cesty cez národné parky, ktoré v najbližších dňoch predostrie slovenskej vláde. Tá chce do piatka  zazmluvniť úverové financovanie, na čo jej však chýba práve súhlas z Bruselu. Podľa riaditeľa ochrany prírodných zdrojov na environmentálnom generálnom riaditeľstve Ladislava Mika ho dovtedy pravdepodobne nedostane.

Proti prírode

Brusel má na Slovákov „páku“ v podobe Európskej investičnej banky, ktorá podľa svojich stanov nesmie konať v rozpore s jeho cieľmi, a Európskej banky pre obnovu a rozvoj, ktorú sčasti vlastní.

Obe banky majú na D-jednotku požičať z celkových štyroch miliárd eur spolu 1,25 miliardy. To sa však nestane, kým si Európska komisia so Slovenskom nevyjasní sporné trasovanie cesty. Prekáža jej, že vláda pri výbere trasy nedala dosť priestoru environmentálnym združeniam, ktoré požadovali, aby diaľnica nešla po povrchu, ale tunelmi. Ministerstvo dopravy však uprednostnilo lacnejší variant, ktorý zasahuje aj do národných parkov Veľká a Malá Fatra.

Chýbajú peniaze
Ešte minulý rok stihol rezort podpísať zmluvu s konzorciom Slovenské diaľnice, do ktorého patria napríklad aj firmy Doprastav a Váhostav. Keďže ide o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), stavbári majú cestu nielen postaviť, ale aj udržiavať a financovať z bankových úverov. Štát bude toto všetko splácať v nasledujúcich 30 rokoch. Problém je však práve s pôžičkami.

Podľa plánov z minulého roka mali byť zazmluvnené najneskôr do 15. februára. Výhrady Bruselu k ochrane prírody však spôsobili presun termínu na 30. apríla. Aj ten je dnes otázny.

Teoretická možnosť, že list zašleme budúci týždeň, tu je, ale nie som si istý, či príde včas odpoveď od slovenskej vlády. Nepovažujem to za pravdepodobné.

Ladislav Miko, Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie Európskej komisie
Eurokomisia totiž podľa Ladislava Mika zatiaľ nedostala potrebné vysvetlenia. Pripravuje preto ďalší list, ktorý by mal odísť v najbližších dňoch. „Teoretická možnosť, že list zašleme budúci týždeň, tu je, ale nie som si istý, či príde včas odpoveď od slovenskej vlády. Nepovažujem to za pravdepodobné,“ povedal pre HN Miko, podľa ktorého európske banky bez súhlasu komisie úvery neposkytnú.

Tie sa k svojim plánom zatiaľ nevyjadrujú. „Rada Európskej banky pre obnovu a rozvoj bude tento projekt posudzovať na svojom zasadnutí 27. apríla,“ povedala hovorkyňa banky Bojana Todorovska.

Vážny sa nevzdáva
Minister dopravy Ľubomír Vážny ešte minulý týždeň aprílový termín obhajoval. Stojí si za ním aj jeho hovorca Stanislav Jurikovič, ktorý o pripravovanom liste Európskej komisie nevedel. „Keď príde, potom s k nemu vyjadríme,“ hovorí Jurikovič.
Hovorca sa nechce vyjadrovať ani k otázkam o predražení súkromných diaľnic, ktoré vyplynulo z analýz rezortu. Tie ministerstvo najskôr zverejniť nechcelo, po nátlaku ho však na požiadanie poskytlo neziskovým organizáciám Transparency International a INEKO. Vyplýva z nich, že výstavba cez model verejno-súkromného partnerstva sa v tomto prípade neoplatí. Výhodnejšie je využiť štandardný model financovania zo štátneho rozpočtu a z eurofondov. „Zatiaľ nie je finančné uzatvorenie, takže o predražení sa hovoriť nedá,“ povedal Jurikovič.

Podľa zverejnenej analýzy je štandardný model financovania v porovnaní s PPP výhodnejší o 546 miliónov eur. V prospech súkromného financovania sa pritom brali do úvahy aj pozitívne vplyvy skoršieho postavenia diaľnice na hospodárstvo.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 16:54