15.12.2009, 00:00

Železnice už minuli dvojročnú dotáciu

Injekcia ministra financií, ktorá mala štátnym železničným podnikom pomôcť zmierniť dosahy hospodárskej krízy v tomto a budúcom roku, je preč. Minister dopravy Ľubomír Vážny pritom pred dvoma týždňami ubezpečoval, že peniaze postačia aj na rok 2010. "Čerpanie finančnej výpomoci bolo ukončené v mesiaci november 2009," potvrdila Dana Hurtová zo Železníc Slovenskej republiky.

Stámilióny sú preč
Železničný podnik, spravujúci koľajové trate, dostal od štátu tento rok pôžičku 70 miliónov eur. Už teraz vie, že stratu dosiahne aj v roku 2010. Pri jej krytí ráta s ďalšou dotáciou. "O riešení finančnej situácie budú Železnice rokovať s ministerstvom dopravy a financií," hovorí Hurtová.

Ďalších 166 miliónov dostala Železničná spoločnosť Cargo ktorá prevádzkuje nákladné vlaky. Podľa jej hovorkyne Margaréty Grecovej k začiatku decembra minula vyše 90 percent peňazí. Kedy minú posledné závisí vraj od vonkajších faktorov, teda najmä od prepravných výkonov. "Dôležitým faktorom, ktorý bude tiež pozitívne vplývať na rast železničnej dopravy, je zavedenie mýtneho systému pre automobilovú dopravu. Stále pokračujeme v protikrízových opatreniach," dodala Grecová.

Svoj zámer pýtať od štátu ďalšie peniaze už potvrdila aj tretia štátna firma -- osobná Železničná spoločnosť. V štátnom rozpočte má vyhradených menej financií, než naozaj potrebuje.

Rezorty mlčia
Rezort financií, ktorý pôžičky schválil, o míňaní na železniciach ešte nevie. Na ďalšiu štátnu pomoc nemá v rozpočte peniaze. "Neplánujeme ďalšiu pomoc. Zatiaľ nás o ňu nikto nepožiadal," povedal Ján Onda z ministerstva.

Prečo sa železničiari dostali na prah nových ekonomických problémov, nevysvetlil ani hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. "Buď sa racionalizuje ich činnosť vrátane stavu zamestnancov, prebytočných spojov a výšky cestovného, alebo sa zase zvýši verejný dlh, čo v konečnom dôsledku zaplatia daňoví poplatníci," povedal analytik INEKO Peter Goliaš. Prepúšťanie však vláda v štátnych podnikoch v kríze odmietla.

Tvrdia, že ušetrili
Cargo aj ŽSR tvrdia, že kvôli kríze začali šetriť, napríklad na investičných nákladoch. Cargo podľa Grecovej tento rok očakáva úsporu 16,6 milióna eur, teda zhruba tri percentá nákladov. Železnice svoju úsporu nevyčíslili. "ŽSR obmedzujú výdaje na investície a budú pokračovať v úsporných opatreniach s cieľom minimalizovať nedostatok finančných prostriedkov," hovorí Hurtová.

Faktom ostáva, že s problémami, ktoré majú železnice, zápasia aj súkromné spoločnosti, no bez štátnej pomoci. Dopravná firma TI Ferest sa podľa jedného z členov predstavenstva Jána Kuchtu prepadla tento rok o 25 až 30 percent. "My sme na tom ešte horšie, prepadli sme sa zhruba o 50 percent. Výrazne sme znížili počet zamestnancov. Takisto sme predčasne zrušili nájom niektorých rušňov, vrátili sme techniku, prepustili sme polovicu rušňovodičov," povedal obchodný riaditeľ Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti Peter Kmetz.

Štátu vyčíta, že pomohol len štátnej firme, ktorá tým získala výhodu oproti ostatným. Radšej mohol podľa neho viac zadotovať správcu železničných tratí, ktorému by tým umožnil znížiť poplatky za používanie železníc pre všetky dopravné firmy. "Ak by sa tak stalo, pomohlo by to celému sektoru," hovorí Kmetz.