07.01.2010, 00:00

Mýto predraží potraviny

Mýtne poplatky, ktoré niekoľkonásobne prevyšujú ceny diaľničných známok, sa odrazia v zdražení mnohých tovarov a služieb. Dodávatelia, ktorí využívajú pri zásobovaní predajní nákladné autá, si ich totiž započítajú do ceny prepravy, ktorú účtujú obchodníkom.

Očakáva sa zdraženie potravín a ďalších tovarov dennej aj dlhodobejšej spotreby, cestovného a pravdepodobne aj pohonných látok. Mýto však zatiaľ ovplyvní len cenu tých tovarov a služieb, na ktoré sa využívajú nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Časť prepravcov preto asi vymení veľké vozidlá za menšie, aby sa plateniu mýta ešte na niekoľko rokov vyhli.

Autodopravcovia už varovali
„Prepravcovia tovaru nás upozornili, že nárast poplatkov za mýto bude oproti diaľničným známkam nenormálny, až o niekoľkotisíc percent. Varovali nás, že s veľkou pravdepodobnosťou sa to premietne do ceny tovarov, vrátane potravín,“ povedal generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš. Miera zdraženia bude podľa neho závisieť hlavne od dĺžky jazdy po spoplatnených cestách, aj množstva prevážaného tovaru. Poplatky za mýto sa totiž rozpočítajú na počet kusov prevážaného tovaru. No napríklad Tesco podľa hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej kvôli mýtu „o žiadnom zvyšovaní cien neuvažuje“. Zavedenie mýta môže poškodiť hlavne domácich výrobcov. Poplatky za cesty zdražejú hlavne produkty vyrobené a rozvážané po Slovensku. Dopravcovia prevážajúci zahraničné produkty sa podľa Orgonáša budú snažiť jazdiť tak, aby po Slovensku šli čo najmenej. „Prepravu presmerujú na cesty okolitých štátov a na Slovensku prejdú len nevyhnutnú vzdialenosť.“ Horšie na tom budú tie firmy, ktoré majú svoje sklady a logistické centrá vo vnútrozemí Slovenska.

Autobusová doprava sa už zdražuje
Zdraženie služieb už oznámili viaceré autobusové spoločnosti. „K zvýšeniu cien diaľkovej a medzištátnej dopravy v najbližších dňoch určite dôjde,“ potvrdila hovorkyňa najväčšieho autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová. O koľko by sa mali ceny lístkov zvýšiť, spresniť ešte nevedela, lebo v súčasnosti sa robia kalkulácie.

Zdraženie dopravy o desať percent už ohlásila autobusová doprava Lučenec, podobne aj prešovská spoločnosť SAD. Jej riaditeľ odboru dopravy Štefan Mišík oznámil, že sa to týka iba pasažierov, ktorí budú cestovať viac ako sto kilometrov.

Únia autodopravcov Slovenska predpokladá, že ceny zvýšia aj dopravcovia zásobujúci palivami čerpacie stanice. „Či sa to prejaví v cene pre motoristov, o tom rozhodnú naše členské spoločnosti, ktoré ,čerpačky´ prevádzkujú. Akú stratégiu cenotvorby zvolia, je na nich,“ reagoval tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu Miroslav Kollár.

Na mýto doplatia aj farmári
Platenie mýta zhorší ekonomiku aj našim farmárom. Hlavne od jarných mesiacov, keď pôjdu do polí. „Domáhali sme sa výnimiek z mýta, ale nedostali sme ich,“ povedal hovorca agrárno-potravinárskej komory Stanislav Nemec. Aj keď poľnohospodári majú obmedzený vstup s vozidlami na cesty prvej triedy, mýto ich neminie. „Ak je farma pri spoplatnenej ceste, na ktorú musia ísť, tak za každý presun z hospodárskeho dvora na pole farmári zaplatia.“ Pritom ide často len o kratšie, ale viackrát za deň sa opakujúce jazdy po tom istom úseku.

Finančné zaťaženie autodopravcov mýtom kritizuje Republiková únia zamestnávateľov. Podľa nej sa tým zhorší podnikateľské prostredie a bude to mať dosah „na rast konečných cien tovarov a služieb pre obyvateľov“.