06.05.2010, 00:00

Diaľnice ušetria vodičom stámilióny

Výstavba expresných ciest za peniaze súkromných investorov má vodičom ušetriť 354 miliónov eur ročne. Taká je vraj hodnota ušetreného času a prevádzkových škôd, ktorým sa motoristi vďaka diaľnici vyhnú. Vypočítal to Výskumný ústav dopravný na objednávku ministerstva dopravy. Rezort by mal do dvoch týždňov podpísať finálne kontrakty za štyri miliardy eur na výstavbu a prevádzku 75 kilometrov severnej diaľnice D1.

Budú ďalšie analýzy
Rezort Ľubomíra Vážneho si štúdiu objednal, aby dokázal opozícii, aké sú diaľnice pre Slovensko dôležité. Koľko analýza stála, šéf ústavu Ľubomír Palčák neprezradil. Podľa vlastných slov s tým problém nemá, pokiaľ mu to dovolí rezort.

Ten si analýzu vyžiadal na podnet premiéra Roberta Fica, ktorý počítaním pozitívnych dosahov diaľnic reaguje na opozičnú kritiku predraženia projektu D1. Cenu tejto zákazky z pôvodných 3,3 na štyri miliardy eur zvýšila jeho vláda dodatkom ku koncesnej zmluve. Zdôvodnila to zvýšením ceny úverov, za ktoré sa má táto cesta stavať. Pôžičky sú pre projekt dôležité, keďže ide o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorého súčasťou je nielen výstavba, ale aj prevádzka a úverové financovanie počas 30 rokov.

Analýzy chýbajú
Premiér na kritiku predraženia reagoval obvinením, že opozícia chce diaľnice zastaviť. A to nielen predražený kontrakt, ale aj rýchlostnú cestu R1 v nitrianskom regióne, ktorá sa stavia od minulého roka, a úseky D1 pri Žiline, ktoré sa ešte len pripravujú. Úradníci majú za úlohu zistiť, čo by toto všetko znamenalo pre Slovensko.

Ďalšie štúdie mali do včerajšieho vládneho rokovania pripraviť rezorty vnútra, práce, životného prostredia, hospodárstva a výstavby. Tie však svoje prepočty nezverejnili, ale ich poslali rezortu dopravy, ktorý ich má spočítať do budúceho týždňa. "Výstavba diaľnic cez PPP projekty určite má pre regióny výrazný socio-ekonomický význam," povedal hovorca rezortu práce Michal Stuška, ktorý však o výsledkoch zatiaľ hovoriť nechcel.

Cena je vysoká
Kritici v opozičných a mimoparlamentných stranách s týmto súhlasia, no žiadajú, aby sa cesty stavali lacnejšie a rýchlejšie. "Za rovnaké peniaze by sme mohli postaviť nielen diaľnicu D1, ale aj celú rýchlostnú cestu R7 z Bratislavy po Lučenec," povedal člen strany Most--Híd Zsolt Simon.

Ten podobne ako exminister dopravy za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič zisteniam Výskumného ústavu dopravného neverí.
Nevýhodou zverejnenej analýzy je, že ponúka len výsledné čísla, nie vstupné údaje, z ktorých sa počítali. "To tam naozaj chýba. Malo by byť zdôvodnené, ako sa tie čísla počítali," hovorí analytik INEKO Peter Goliaš.