02.09.2010, 15:52

Figeľ zrušil PPP projekt na severnej D-jednotke

Aktualizované 17.15 | Zhruba 75 kilometrov diaľnice D1 na severe Slovenska nebude stavať vybraný koncesionár prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Minister dopravy Ján Figeľ. Snímka: TASR/Pavel Neubauer
Zdroj: TASR/Pavel Neubauer
Ministerstvo upustilo od PPP projektu na stavbu časti severnej D1 K spravodajstvu: AUDIO Bratislava 2. septembra (ČTK) - Zhruba 75 kilometrov diaľnice D1 na severe Slovenska nebude stavať vybraný koncesionár prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo od zámeru upustiť, povedal dnes novinárom minister dopravy Ján Figeľ. Pätica úsekov cesty by sa mala stavať za peniaze štátu v kombinácií s eurofondmi, v niektorých prípadoch pripadajú do úvahy nové PPP projekty. Stavbu desiatok chýbajúcich kilometrov D1 v Prešovskom a Žilinskom kraji zverilo ministerstvo ešte pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) združeniu okolo francúzskej spoločnosti Bouygues.

Termín finančného uzatvorenia sa viackrát posúval, naposledy bol stanovený na 30. augusta. "Ani do tohto stanoveného termínu zo strany koncesionára nebola dodaná finálna finančná uzávierka. Rozhodol som sa už ďalej nepredlžovať tento proces," vyhlásil Figeľ. Koncesná zmluva zanikla v posledný augustový deň, dodal. Štát podľa ministra uhradí konzorciu vynaložené náklady súvisiace so zámerom, má tiež záujem o prevzatie projektovej dokumentácie. Združenie si vraj neplánuje nárokovať za odstúpenie od zmluvy sankcie, či viesť súdne spory.

Celkovo mal štát za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť koncesionárovi viac ako deväť miliárd eur. Figeľ chcel so súkromným partnerom dohodnúť výhodnejšie finančné podmienky pre štát. Koncesionár podľa ministra pred vypršaním ostatného termínu na finančné uzatvorenie ponúkol štátu zľavu z ročnej platby vo výške 190 až 210 miliónov eur. Kontrakt so združením firiem, medzi ktorými sú aj slovenské stavebné spoločnosti Doprastav a Váhostav, ministerstvo uzatvorilo ešte na jar 2009.

V poradí druhý z trojice naplánovaných balíkov PPP projektov sa nemohol naplno rozbehnúť pre výhrady Bruselu, ktoré sa týkajú vplyvu stavby na životné prostredie. Stavebné práce oddialili aj podmienky získania pôžičiek od bánk, ktoré sa sprísnili po prepuknutí svetovej hospodárskej krízy.

Na Slovensku sa zatiaľ podarilo naplno rozbehnúť iba jeden PPP projekt. S výstavbou zhruba 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice začalo konzorcium Granvia. Súkromný kapitál sa mal využiť aj na budovanie technicky náročných úsekov D1 s tunelmi v okolí Žiliny.

Ako sa posúvala diaľnica z Bratislavy do Košíc

júl 2006: Ficova vláda v programovom vyhlásení sľúbila postavenie 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

júl 2007: Premiér Fico potvrdil prepojenie Bratislavy a Košíc v roku 2010 (okrem tunela medzi Žilinou a Martinom).

apríl 2009: Minister dopravy Vážny priznal posunutie termínu do roku 2011.

január 2010: Minister hospodárstva Jahnátek zmenil termín do konca roku 2012 (bez tunelových úsekov).

júl 2010: Nová vláda sa zaviazala postaviť diaľnicu do roku 2014 (minimálne v jednom profile).

september 2010: PPP projekt severnej D-jednotky sa ruší, jej termín dokočenia sa zrejme opäť predĺži.