StoryEditor

Diaľnicu pribrzdia brány metropol

03.01.2008, 23:00
Dve najväčšie mestá na diaľnici do Košíc -- Prešov a Žilinu vláda Roberta Fica svojím diaľničným plánom od dopravných kolapsov nezachráni. Naopak, výstavbu mestských diaľničných obchvatov odloží a dopravu vovedie priamo na mestské cesty.

Dve najväčšie mestá na diaľnici do Košíc - Prešov a Žilinu - vláda Roberta Fica svojím diaľničným plánom od dopravných kolapsov nezachráni. Naopak, výstavbu mestských diaľničných obchvatov odloží a dopravu vovedie priamo na mestské cesty. Tie chce však minister dopravy Ľubomír Vážny rozšíriť a rekonštruovať tak, aby infraštruktúra krajských miest dopravný nápor aspoň načas udržala. Hlavným motívom je pritom vysoká cena tunelov. Len tunel Višňové bude totiž stáť vyše 20 miliárd, čo je približne šesťkrát viac ako porovnateľne dlhý úsek medzi Prešovom a obcou Svinia. Južný obchvat Žiliny má pritom tri tunely, v celkovej dĺžke takmer desať kilometrov. Vážny preto hľadá možnosti, ako žilinským cestám pomôcť ešte pred dostavaním diaľnice.
"V Žiline pripravujeme rozšírenie cesty I/18 Strečno - Dubná skala a prepojenie Strečna s komunikáciou pred Kiou," spresnil hovorca rezortu Marián Jánošík.
Žilinské tunely, ktoré sú súčasťou diaľnice D1, sa majú začať stavať budúci rok a podľa odhadov môžu byť dokončené najskôr v roku 2013.

Kauza Drutarovský
Odložený východný obchvat Prešova má zase prechádzať cez dvaapolkilometrový tunel. Aj keď sa na príprave oboch trás pracuje, ich dokončenie je v nedohľadne. Začiatok výstavby sa totiž plánuje až na rok 2010. Provizórna "diaľnica" by však mohla byť dostavaná skôr.
"V Prešove sa pripravuje súťaž na vypracovanie dokumentácie k územnému rozhodnutiu, štvorpruh sa bude napájať na diaľničný privádzač v Prešove," vysvetlil Jánošík.
Cesta pôjde po štvorprúdovej Nábrežnej komunikácii, ktorú preslávil občiansky aktivista proti vyvlastňovaniu Richard Drutarovský. Majetkovoprávne vyrovnanie s jeho rodinou trvalo vyše šesť rokov, počas ktorých napríklad Ústavný súd rozhodol o neoprávnenosti vyvlastnenia Drutarovského domu. Rodina Drutarovských sa po dlhoročnom boji so štátnymi úradníkmi dohodla s mestom na podmienkach, ktoré požadovali na začiatku dlhoročného sporu, teda na vybudovaní rodinného domu, ktorý by mal porovnateľné parametre s tým vyvlastňovaným. Dnes je výstavba cesty v záverečnej fáze a severná strana bude napojená na diaľnicu D1 už budúci rok.

Žilinu "zahltia" autá
Dopravu v oboch mestách bude pre chýbajúce obchvaty počas nasledujúcich piatich rokoch komplikovať tranzitná doprava. Tento problém pociťuje najmä Žilina.
"Doprava je vedená do mesta mestskými komunikáciami, čo je pre nás neprijateľné. Už dnes sú kolapsy. Na jednom z úsekov dnes denne prechádza asi 40-tisíc automobilov, čo prekračuje všetky normy," hovorí primátor mesta Ivan Harman (SDKÚ-DS).
Plynulosť premávky v meste narušila aj výstavba mestských diaľničných privádzačov.
"Mesto rozdelili na nepriechodné časti, keďže boli zneprejazdnené niektoré cesty. Pokiaľ nebude hotový tunel, situáciu budú ešte viac zhoršovať. Intenzita dopravy kulminuje do niektorých bodov. Veľmi nepríjemná je aj skutočnosť, že na tranzitných cestách sú priechody pre chodcov, ktoré sú úrovňové. Mesto je týmto stavom traumatizované," povedal Harman.

Prešov je spokojný
Mesto Prešov v odsunutí svojho diaľničného obchvatu na posledné miesto v programe výstavby problém nevidí. Vykúpenie totiž nachádza už v samotnom dobudovaní Nábrežnej komunikácie.
"Akékoľvek provizórne riešenie v každom prípade uľahčí dopravu a momentálne trápenie vodičov na prešovských cestách. Konečne sa dokončí Nábrežná komunikácia a postupne sa rozbiehajú aktivity so Slovenskou správou ciest aj Prešovským samosprávnym krajom. Primátor Pavel Hagyari dnes rokoval so správou ciest o projekte inteligentnej dopravy, ktorý uľahčí prejazd mestom aj prostredníctvom zelenej vlny a ďalšími opatreniami," povedal hovorca mesta Michal Kaliňák.

Diaľnica nediaľnica
Provizórne štvorprúdovky obe mestá vítajú. No o diaľnici spájajúcej dve najväčšie slovenské mestá podľa nich nemôže byť ani reč. Odsúvanie kľúčových obchvatov podľa vedúceho Katedry geotechniky a dopravného staviteľstva Technickej univerzity v Košiciach Jána Mandulu poškodzuje východoslovenský región.
"Z pohľadu vyhlásenia vlády, že do roku 2010 budú Košice napojené diaľnicou, konštatujem, že to nebude pravda. Košice ako druhé najväčšie mesto bude na zvyšok Slovenska napojené len cez kusé diaľničné úseky. Rozšírená, prípadne rekonštruovaná miestna komunikácia nemôže nahradiť diaľnicu," hovorí Mandula. Primátor Žiliny s ním súhlasí.
"Pokiaľ nebude dobudovaná diaľnica medzi Žilinou a Martinom cez tunel, nedá sa hovoriť o diaľničnom spojení východu a západu," hovorí Harman.

Strečno alebo Višňové
Rozšírenie cesty v strmom údolí Váhu pri Strečne prijala väčšina stavebníkov s pochybnosťami. Z hľadiska bežného šoféra sa pritom cesta medzi skalnatým svahom a vážskymi kaskádami rozšíriť ani nedá.
"Technicky je možné všetko. Je len otázne, za akú cenu a s akými negatívnymi dosahmi. Rozšírená cesta musí čiastočne viesť cez mostné objekty ponad Váh a čiastočne cez zárezy v skalách. Táto alternatíva však bude znamenať zásah do chráneného územia, čo ochranári určite neschvália," hovorí dekan Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Ján Čelko.
Napriek tomu, že verejné obstarávanie na investora, ktorý postaví tunelovú diaľnicu južne od Žiliny, má prebehnúť v priebehu ďalšieho leta, s odsunutím tohto úseku do druhej fázy PPP projektov mnohí nesúhlasia.
"Nerozumiem, prečo sa výstavba v oblasti, ktorá je najlepšie pripravená a najviac zaťažená, odsúva na koniec," hovorí primátor Žiliny Ivan Harman.

Kliknutím na mapu ju zväčšíte.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 02:15