16.06.2008, 00:00

Tieň nad miliardovým tendrom na mýtny systém

V súťaži o elektronické mýto údajne rozhoduje aj človek, ktorý predtým spolupracoval s jednou zo zúčastnených firiem. Rakúšan Raoul Schild z poradenskej spoločnosti Schild & Partner dlhodobo pracoval pre Siemens, ktorý je dnes súčasťou konzorcia Santoll. Práve táto spoločnosť ostala ako jediná v hre o dodávku mýtneho systému za 26 miliárd korún.

O pôsobení Schilda vo výberovej komisii Národnej diaľničnej spoločnosti informoval Hospodárske noviny anonymný zdroj. Schild túto informáciu nepotvrdil ani nevylúčil. K slovenskému tendru sa podľa vlastných slov nesmie vyjadrovať kvôli dohode o mlčanlivosti. Zdôraznil pritom, že dnes so Siemensom už nespolupracuje. Potvrdil to aj technický riaditeľ Siemensu Vladimír Slezák, ktorý podľa vlastných slov o Schildových aktivitách v službách diaľničiarov nevedel.
Pochybnosti nad transparentnosťou tendra vyslovili aj poslanci za SDKÚ Pavol Prokopovič a Stanislav Janiš. Žiadajú zverejnenie členov výberovej komisie. Diaľničiarov poslanci obviňujú z manipulovania tendra. Ako nám včera Janiš potvrdil, vo štvrtok budú môcť spolu s ostatnými poslancami parlamentného hospodárskeho výboru uskutočniť poslanecký prieskum v Národnej diaľničnej spoločnosti. Šéfa diaľničiarov Igora Chomu chcú opätovne požiadať o zverejnenie mien členov výberovej komisie. Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť sa podľa hovorcov Mariána a Marcela Jánošíka k menám členov komisie vyjadrovať nechceli.

Náznak konfliktu záujmov pritom diaľničiari v minulosti trestali tvrdo. Pred polrokom to pocítilo konzorcium ToSy. Diaľničnej spoločnosti sa vtedy nepáčilo, že člen dozornej rady jednej z firiem združených v ToSy Ladislav Molnár pomáhal na príprave tendra. Švajčiarsko-slovenské zoskupenie potom do hry vrátil Úrad pre verejné obstarávanie, ktorému argumentácia diaľničiarov nepostačovala. Santoll je jediným uchádzačom, ktorého z tendra nevyradili. Ponúkal pritom najhoršiu cenu. Tá je od najlacnejšej ponuky Slovakpassu vyššia približne o 6,5 miliardy. O námietkach troch vylúčených uchádzačov - Slovakpass, Kapsch a ToSy má úrad rozhodnúť do 25. júna. Ministerstvo dopravy si ešte dnes myslí, že mýtny systém, ktorý spoplatní nákladné autá nad 3,5 tony, bude fungovať už v roku 2009.

Raoul Schild sa podieľal aj na príprave mýtnych systémov v Nemecku a v Rakúsku. Radil aj bývalému vedeniu našej diaľničnej spoločnosti, ktoré dosadila ešte bývalá vláda. V roku 2005 vypracoval analýzu o perspektívach slovenského mýtneho systému. V nej ako jeden z prvých odporučil spoplatniť aj cesty prvej triedy. V Nemecku sa predtým postavil na stranu konzorcia Deutsche Telekomu a Daimleru Chrysler, ktoré v tejto krajine sprevádzkovali doteraz najväčší elektronický mýtny systém na svete. V Rakúsku neskôr pomáhal štátu. Radil spoločnosti Asfinag, ktorá je rakúskou obdobou našej Národnej diaľničnej spoločnosti. V rakúskom tendri si Asfinag za svojich dodávateľov vybral spoločnosti Autostrade (na Slovensku je súčasťou Slovakpass) a Kapsch. Obe tieto firmy sú zatiaľ na strane porazených a na adresu diaľničiarov vystupujú najkritickejšie. Schild pritom na zozname bývalých klientov spomína aj Autostrade.

Minulý štvrtok napríklad šéfovia Kapschu tvrdili, že súťaž je prispôsobená vybranému uchádzačovi. V kontexte podozrení spomínali najmä Siemens a Deutsche Telekom. K odoslaniu anonymného e-mailu sa však hovorkyňa Kapschu Sylvia Košťálová, rovnako ani zástupcovia Slovakpassu a tretieho vyradeného, spoločnosti ToSy, nepriznali. "Pokiaľ by súhlasila informácia, že súčasťou tohto technického tímu je aj pán Schild, tak je skutočne namieste pochybovať o neutrálnom pohľade hodnotenia ponúk, pretože tento síce je odborníkom v tejto oblasti, ale zároveň je to známy poradca spoločností Siemens a DaimlerChrysler," povedala Košťálová. Podľa Kapschu žiadna zo 140 vlád, pre ktoré spoločnosť dodávala svoje systémy, členov komisie nezatajila.