21.02.2007, 15:15

Štrajk dispečerov v Poprade môže zasiahnuť nepravidelné lety

K vyhláseniu štvrtkového štrajku Združenia riadiacich letovej prevádzky na Slovensku sa doteraz prihlásili všetci dispečeri na letiskách v Poprade - Tatry, Žiline, Piešťanoch a na Sliači.

K vyhláseniu štvrtkového štrajku Združenia riadiacich letovej prevádzky na Slovensku sa doteraz prihlásili všetci dispečeri na letiskách v Poprade - Tatry, Žiline, Piešťanoch a na Sliači. Na popradskom letisku môže štrajk ovplyvniť najmä nepravidelné a charterové lety, ale aj niektoré obchodné spoje. "Je momentálne ťažké povedať, koľkých letov sa to dotkne, lebo aj dispečeri na letisku v Poprade podpísali vyhlásenie o štrajku v plnom počte. Čo sa týka príletu na popradské letisko, nemajú sa tam ako dostať. Lietadlá by teoreticky mohli priletieť snáď len cez územie Poľska," povedal v stredu pre agentúru SITA o očakávanom vplyve protestnej akcie na prevádzku letiska v Poprade tamojší vedúci zmeny dispečerov a člen štrajkového výboru Ľubomír Griger.
Ak by štrajk pokračoval dlhodobo, podľa Grigera by sa určite zdržali lety na všetkých domácich letiskách a možno by sa aj zrušili. "Závisí to od dĺžky štrajku. Ak bude trvať iba dve hodiny od 10:00 do 12:00, je to v poriadku. Akurát niektoré lety budú oneskorené. Ak sa dovtedy nič nedosiahne z našich požiadaviek a štrajk bude pokračovať od 17:00, môže byť neobmedzený. Potom by sa mohla zastaviť prevádzka na letiskách," informoval Griger o ďalšom možnom vývoji v súvislosti so štvrtkovým štrajkom dispečerov. Potvrdil, že aj na popradskom letisku zaznamenali prípady porušenia bezpečnostných predpisov alebo vychýlenia, len sa to nezvykne publikovať.
Pred šiestimi rokmi pracovalo na popradskom letisku 11 leteckých navigátorov pri prevádzkovej dobe letiska 24 hodín. V roku 2001 na tomto letisku pritom prepravili okolo 8 700 cestujúcich. "Teraz máme rok 2007 a len v januári počet cestujúcich na letisku v Poprade presiahol 9 tisíc. Prevádzka enormne stúpla, ale na druhej strane z pôvodných jedenástich členov nášho kolektívu zostalo už len päť," posťažoval sa Griger. Dodal, že letisko pracuje len dvanásť hodín, pretože natoľko sa musela obmedziť prevádzka letiska kvôli nedostatku riadiacich.
Počet dispečerov v Poprade podľa neho nezodpovedá rastúcej prevádzke na letisku. Optimálny počet by bol pôvodných 11 riadiacich, kedy by pokryli bez problémov 24-hodinovú prevádzku. Pre porovnanie, na popradskom letisku s piatimi dispečermi zaznamenali v roku 2006 spolu 10 tis. pohybov (štartov i pristátí) a na košickom s 15 dispečermi 10 700 pohybov lietadiel. Navyše od konca marca pribudnú v Poprade dve nové linky do Prahy. Napriek vyhláseniu výberového konania vlani v septembri dodnes nemajú v Poprade nových potrebných dispečerov. "Trvá štyri až päť rokov, kým vyrastie nový riadiaci. Ja mám do dôchodku tri roky, kolega rok a pol. Štyria kolegovia odišli do dôchodku, takže podnik s tým mohol rátať. Zo strany podniku to bolo nesystémové opatrenie," konkretizoval Griger.
Z tohto dôvodu sa podľa jeho slov obmedzila aj dostupnosť letiska pod Vysokými Tatrami, pretože dispečeri nemôžu diktovať zamestnávateľovi časy letov. "Kvôli nám nemôžu leteckí prevádzkovatelia presúvať časy letov do atraktívnejších hodín. Robí sa to skôr naopak. Charterové lety sa robia zvyčajne po 20:00 alebo v nočných hodinách," vysvetlil Griger podmienky práce dispečerov v Poprade. Riadiaci pod Tatrami musia byť zvlášť v strehu kvôli hornatému terénu, ako aj zlým a často sa meniacim meteorologickým podmienkam. Letisko v Poprade bolo navyše využívané ako diverzné pre košické letisko aj vzhľadom na vyššiu nadmorskú výšku. "V prípade zlého počasia v Košiciach cestujúcich presmerovali k nám. Malo to tú výhodu, že časť cestujúcich bola z popradského regiónu. Teraz je situácia taká, že ak je zlé počasie v Košiciach, lietadlo sa vracia do Budapešti alebo Bratislavy," vysvetlil zmenu Griger. Podľa toho, komu je aké náhradné letisko výhodnejšie, môžu byť niektoré obchodné lety presmerované napríklad aj do Krakova. Zásadne ale platí, že najmä v prípade vzniku vážnej bezpečnostnej situácie na palube lietadlo potrebuje pristáť čo najrýchlejšie.