StoryEditor

Skutočnú kvalitu vysokých škôl spoznáme na jeseň

20.01.2005, 23:00
Študenti by po zavedení školného mali vedieť, za čo budú platiť. Keďže však rebríček kvality vysokých škôl zatiaľ neexistuje, tohtoroční záujemcovia o vysokoškolské štúdium to zistia až po podaní prihlášky a nástupe do školy.

Študenti by po zavedení školného mali vedieť, za čo budú platiť. Keďže však rebríček kvality vysokých škôl zatiaľ neexistuje, tohtoroční záujemcovia o vysokoškolské štúdium to zistia až po podaní prihlášky a nástupe do školy. Prvé výsledky hodnotenia kvality by totiž mala najskôr na jeseň zverejniť Akademická ratingová a rankingová agentúra (ARRA), pri ktorej zrode stáli okrem dvojice bývalých študentských aktivistov Renáty Králikovej a Juraja Bartu aj šéf parlamentného školského výboru Ferdinand Devínsky a exminister školstva Ján Pišút. S vlastným projektom hodnotenia kvality prichádza tiež Slovenská rektorská konferencia.
Paralelné projekty
"Agentúra bude analyzovať verejne dostupné údaje o vysokých školách, na základe ktorých pripraví odborné podklady pre zverejnenie prostredníctvom médií," vysvetlil zámery agentúry Devínsky. Kritériá pozostávajú podľa neho z dvoch okruhov, a to vedecké, pedagogické a hospodárske aktivity a tzv. študentský komfort (prístup k počítačom). V prvej fáze bude 12-členná odborná rada hodnotiť univerzitu ako celok. Druhým krokom bude podľa spoluzakladateľky agentúry Renáty Králikovej evalvácia, t. j. hodnotenie fakúlt a študijných odborov pracovnými podskupinami. "Neskôr chceme v otázkach kvality spustiť aj poradenstvo pre vysoké školy." Slovenská rektorská konferencia (SRK) chce ísť podľa jej prezidenta Juraja Sinaya cestou samohodnotenia vysokých škôl na základe kritérií, ktoré vypracuje 15-členný odborný tím. Správa o výsledkoch tzv. vnútornej evalvácie, ktorú skontrolujú externí hodnotitelia, bude vrátane pripomienok hodnotiteľov sprístupnená. Medzi kritériami by nemalo chýbať vybavenie laboratórií, pohľad študentov na poskytované štúdium či uplatnenie absolventov v praxi. Prvé výsledky by mali byť známe najskôr na jar 2006. Zákonom zriadená Akreditačná komisia, ktorá raz za šesť rokov komplexne hodnotí vzdelávaciu, výskumnú alebo umeleckú činnosť vysokých škôl, nevylučuje podľa jej predsedu Pavla Návrata užitočnosť ani iného druhu hodnotenia. "Ak by však mali ostatné agentúry iba duplikovať komplexné akreditačné hodnotenie, nevidím v tom veľký význam."
Kvalita a dôveryhodnosť
Úspešnosť absolventov na trhu práce, kvalita výučby, vedy a výskumu - to sú podľa predstaviteľov akademickej obce základné kritériá, ktoré by sa mali uplatňovať pri hodnotení. Od nich a od dôveryhodnosti hodnotiacich kolektívov bude závisieť aj postoj vysokých škôl k ARRA. Rektor Žilinskej univerzity Ján Bujňák za mnohých dodáva: "Spolupráca s externou inštitúciou by tiež nemala príliš zaťažiť univerzitu z administratívnej stránky." Rektor Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre Imrich Okenka však od vzniku ARRA veľa neočakáva: "Jediným legitímnym a kompetentným orgánom je Akreditačná komisia. Všetko ostatné je folklór." Ministerstvo školstva, ktoré bude podľa hovorkyne Moniky Murovej vecne aj finančne zastrešovať činnosť evalvačnej komisie SRK, vznik ARRA víta. Hovoriť o dosahoch hodnotenia však v tejto chvíli považuje za predčasné. "V budúcnosti by to však mohlo mať vplyv na zvýhodnenie financovania tých vysokých škôl, ktoré preukážu vysokú kvalitu."

Pohľad akademickej obce na kritériá hodnotenia kvality
- Slovenská technická univerzita v Bratislave: výsledky dosiahnuté vo vede a výskume, prístrojové vybavenie, vybavenie knižníc a laboratórií, výučba
- Žilinská univerzita: osobnosti garantujúce vzdelávanie, podmienky pedagogického a vedeckovýskumného procesu, ponuka informačných zdrojov, získané domáce a zahraničné projekty a granty, publikačná činnosť, možnosti uplatnenia absolventov, náročnosť prijímacieho konania
- Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre: študijné programy a ich obsahové napĺňanie, personálna a technická infraštruktúra, medzinárodná grantová úspešnosť, kvalita prijímaných prvoročiakov a absolventov
- Rada vysokých škôl: efektívnosť vzdelávania porovnaním uchádzačov a absolventov, účasť na kvalitných medzinárodných projektoch, schopnosť napĺňať potreby regiónu alebo spoločnosti, stratégia rozvoja univerzity a efektivita využívania financií na jej napĺňanie
- Študentská rada vysokých škôl: študentský komfort, spolupráca s renomovanými univerzitami, štruktúra štipendií
Zdroj: hn

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 22:18