StoryEditor

Vedci veria, že na Marse je i tekutá voda

07.12.2006, 12:00
Autor:
SITASITA

Experti americkej Národnej agentúry pre letectvo a vesmír (NASA) v stredu uviedli, že našli dôkazy potvrdzujúce nedávnu existenciu tekutej vody na povrchu Marsu, čím sa predpoklady o možnom živote na červenej planéte značne zvýšili. Družica obiehajúca okolo Marsu odfotografovala odtokové kanály, čo naznačuje, že v nedávnom období po povrchu tiekla voda. "Tieto pozorovania nám dali zatiaľ najsilnejší dôkaz o tom, že voda po Marse občas skutočne tečie," povedal Michael Mayer, šéf programu na výskum Marsu. "Mali sme dôkazy o pradávnej vode. Teraz však hovoríme o tekutej vode, ktorá je v súčasnosti prítomná na Marse," dodal vedec Kenneth Edgett z Malin Space Science Systems v Kalifornii, ktorý sa zúčastňuje na výskume. Tenké odtokové kanály sú niekoľko stoviek metrov dlhé. Fotografie priniesol Mars Global Surveyor v rokoch 2004 a 2005. Odborníci dlho špekulujú o tom, či je na Marse život, pre ktorý by bola základnou podmienkou tekutá voda. Povrch planéty je priveľmi studený na to, aby tu mohla voda existovať v tekutom skupenstve. Vedci však veria, že podpovrchová voda sa s rôznym materiálom dostala na povrch v takom množstve, aby dokázala vytvoriť kanály predtým, než zamrzla. Družica Mars Global Surveyor od roku 1997 urobila viac ako 240-tisíc fotografií povrchu Marsu. Od novembra sa NASA nedarí s družicou spojiť. Na fotografiách sú zreteľné tisíce malých kanálov. V roku 2005 však družica objavila dva nové kanály, ktoré v konkrétnej oblasti, ktorú už mala zmapovanú, predtým neboli. Predchádzajúci výskum dokázal, že Mars bol kedysi teplejší a vlhší, pričom dôkazy o vode sú zamrznuté pod povrchom na oboch póloch planéty.
Podľa vedcov na nových snímkach nie je priamo zachytená voda, no vďaka vodným koridorom je zrejmé, že cez kanály pretieklo množstvo vody a materiálu, ktoré by naplnilo päť až desať plaveckých bazénov. Vedci sa delia v otázke vzniku kanálov na dva tábory. Jedni tvrdia, že pod povrchom je tekutá voda, ktorá sa z času na čas uvoľní za špeciálnych podmienok na povrch. Iní vedci tvrdia, že odtokové kanály mohol spôsobiť tekutý oxid uhličitý uvoľnený na povrch. Podľa odborníkov z NASA je to však nepravdepodobné, keďže oxid uhličitý je mimoriadne prchavý. Experti chcú pokračovať v hľadaní vody a života na Marse, no jednou z hlavných komplikácií pre ľudskú misiu je veľký počet meteoritov, ktoré na planétu dopadajú. Za posledných niekoľko sledovaných rokov na Mars dopadlo v priemere 12 asteroidov ročne, pričom niektoré z nich vytvorili krátery s veľkosťou futbalového štadiónu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false