StoryEditor

Test: Mercedes-Benz C 320 4-matic

12.05.2003, 00:00
Ťažko uveriť, že tento stále nanajvýš aktuálny a moderný rad najmenších limuzín s trojcípou hviezdou je na svete už rovných desať rokov. Nadčasový tvar i koncept a neustále inovácie ho stále držia na vrchole síl. Vrcholom v modelovom rade (bez prívlastku AMG) je verzia C 320, prídomok 4-matic prezrádza, že testované vozidlo využíva pohon všetkých kolies. Automedia testovala Mercedes-Benz C 320 4-matic.
POZÍCIA NA TRHU
Vlaňajšie 9. miesto značky na slovenskom trhu s počtom predaných vozidiel 1 737 (1 107 osobných, 690 úžitkových) je priam neuveriteľné. Za prvé 3 mesiace tohto roka sa u nás predalo 324 Mercedesov, z nich bolo 31 kusov Triedy C. Testovaná verzia patrí k technicky najdokonalejším a profituje zo zatiaľ poslednej inovácie modelového radu.
KONKURENTI
Možnosťou pohonu všetkých kolies Mercedes reaguje práve na ponuku konkurencie: najmä na Audi A4 Quattro, BMW radu 3, Volvo S 60 AWD. Všetko sú to vozidlá seriózne vzhľadom, kvalitné spracovaním a pohonom, umožňujúcim prekonávanie aj naozaj veľkej nepohody na cestách. Ich pohon pritom umožňuje na dobrých vozovkách čo najlepší prenos krútiaceho motoru na podklad, po ktorom sa vozidlo pohybuje, a tým determinuje jeho dynamický potenciál. Ako sa Mercedes C predáva na našom trhu, nájdete v tabuľke.
Predaj CD I. -- III. 2003
1. VW Passat*272
2. Opel Vectra*196
3. Škoda Superb*146
4. Mazda 6*92
5. Honda Accord*60
6. Volvo S/V40*48
7. Nissan Primera*46
8. Renault Laguna*43
9. Hyundai Elantra*39
10. Citroën C5*36
11. Audi A4*31
Mercedes C*31
12. Ford Mondeo*27
13. Peugeot 406*18
14. BMW 3*15
Volvo S60*15
15. Alfa Romeo 156*7
16. Mazda 626*5
Mercedes CLK*5
Toyota Avensis*5
17. Fiat Marea Weekend*3
18. Chrysler PT Cruiser*1
Mitsubishi Galant*1
Saab 9-3*1
Subaru Legacy*1
Spolu:*1 144
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ

DaimlerChrysler Financial Services je primárnou, no nie jedinou možnosťou prefinancovania produktov materského koncernu na našom trhu. Mercedesy majú (oprávnene) povesť vozidiel s veľmi nízkou stratou hodnoty vplyvom času a najazdených kilometrov. Opätovný predaj nie je problémom z hľadiska predávajúceho ani kupujúceho.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Odhliadnuc od vynikajúcej technickej úrovne celého vozidla je nevyhnutné zmieniť sa o systéme pohonu všetkých kolies 4-matic. Krútiaci moment motora rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Zachováva tak charakter jazdy vlastný Mercedesom tradične s pohonom zadnej nápravy, no súčasne podstatne zlepšuje trakciu. V prípade, že niektoré z kolies začne prekĺzavať, elektronika (4 ETS) ho pribrzdí a zvýši výkon prenášaný na ostatné kolesá. Na suchej ceste však aj mohutných 318 Nm krútiaceho momentu nemá šancu pri akcelerácii v priamom smere prinútiť tento systém konať. Pozoruhodný je tiež fakt, že systém pohonu všetkých kolies pridáva voči "dvojkolke" prednej náprave cca 80 kg hmotnosti. Vynikajúco pracuje automatická 5-stupňová prevodovka a mimoriadne poteší 3,2 l V6 motor.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Od takéhoto auta vodič očakáva len to absolútne najlepšie z komfortu, dynamiky, stability. Všetkého sa dočká vrchovatou mierou. Možno až príliš: komfort jazdy, stabilita na vozovke a jednoduchosť ovládania filtrujú pocit rýchlosti, priečneho zrýchlenia a priblíženia sa k hraniciam možného. Ak je šofér málo skúsený, môže podľahnúť klamlivému pocitu neplatnosti fyzikálnych zákonov. Tie v tomto aute dovolia nesmierne veľa. Len bočný tlak vo veľmi rýchlo prechádzaných zákrutách, ovisnutie v pásoch pri plnom brzdení a zaborenie sa do operadiel pri zošliapnutí plynu signalizujú -- absolútne príjemne -- ako veľa sa deje. Motor sa zdravo ozve až vo vysokých otáčkach. Pocity sú takmer identické v stovke, dvestovke, dokonca v dvestopäťdesiatke.
Treba splniť povinnosť motoristického novinára čosi pokritizovať? V poriadku: ovládanie okien na predných dverách by mohlo mať lepšie miesto, aspoň na vodičovom sedadle by sa zišla možnosť nastaviť profil operadla v oblasti bedier, informáciu o teplote chladiacej kvapaliny treba vyvolať na displej cez menu. Nič to nemení na fakte, že takúto kombináciu dynamiky, komfortu a bezpečnosti poskytne sotvaktorý automobil v tejto cenovej kategórii. Úzkostlivo som sledoval, či pocítim hmotnosť pohonu prednej nápravy pri riadení, vo volante. Úprimne povedané -- možno, pri prechádzaní ostrých priečnych nerovností. Stále však to, čo cíti vodič vo volante, patrí k vynikajúcim zážitkom.
HOSPODÁRNOSŤ
Komuže už záleží na korune, stokorunáčke či sto tisícoch, keď pomýšľa na auto za 1,8 milióna? Nedá mi však neuviesť skúsenosti z testu: 300 km po diaľnici rýchlosťou 140 km/h: 10,8 l/100 km. Mesto, pokojná jazda: 13,7 l/100 km. Za veľa peňazí poskytuje toto auto muziky za dve filharmónie. Hoci strata pri opätovnom predaji bude predsa o málo vyššia než pri klasickom pohone, stále bude cena pre predávajúceho veľmi dobrá.
BEZPEČNOSŤ
Rozumného jazdca v tomto aute ohrozí azda už len rana osudu. Vynikajúca trakcia a stabilita, bezchybné brzdy, čelné, bočné, predné a zadné hlavové airbagy, atď., až po plný počet 5 hviezdičiek v testoch Euro NCAP stavajú C triedu -- tým viac v testovanej verzii -- na vrchol súčasných možností techniky a sériovej výroby.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Mercedes-Benz C 320 4-matic je automobil pre tých, ktorí od neho očakávajú maximum výkonu a jazdných vlastností bez toho, aby za ne zaplatili kompromismi v komforte jazdy a ovládania. Je pre tých, ktorí odmietnu za rovnaké peniaze iný, väčší, nepochybne tiež vynikajúci automobil -- pretože vedia, čo chcú. Aj za cenu toho, že si niekto povie -- jazdí v tom "menšom" Mercedese. Vedomie, čo by za volantom mohli, keby chceli, ich nechá jazdiť neagresívne a vychutnať si obrovský potenciál vozidla na naozaj bezpečnom mieste. Verím, že aspoň niektorých...

Technické údaje:

Charakteristika: 5-miestny automobil strednej triedy s motorom vpredu a pohonom všetkých kolies, 5-stupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálnej voľby
Zdvihový objem: 3 199 cm3
Max. výkon: 160 kW (218 k)/5 700 min-1
Max. krút. moment: 310 Nm/3 000 min-1
Rozmery: 4 525 x 1 730 x 1 430 mm
Rázvor: 2 715 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1 565 kg
Priemer otáčania: 10,8 m
Spotreba: 16,1/8,3 l/100 km
Objem pal. nádrže: 62 l
Objem bat. priestoru: 455 l
Max. rýchlosť: 241 km/h
Zrýchlenie 0 -- 100 km/h: 8 s
Cena: 2 052 000 Sk
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 20:11