StoryEditor

Rekreačný bežec na dlhé trate

13.03.2005, 23:00
Čo nové ponúka toto auto? Vďaka dôslednej analýze príčin hluku vnútri vozidla a využitiu spevňujúcich materiálov sa podarilo zlepšiť konštrukciu karosérie natoľko, že hluk, vibrácie a otrasy sú maximálne potlačené. Taká je vizitka nového kombi Kia Cerato.
Výsledkom je, že od motora sa prenáša iba monotónny zvuk, ktorý sa stúpajúcou rýchlosťou takmer nezvyšuje, takže aj pri maximálnej rýchlosti na diaľnici sa dá počúvať hudba z rádia. Príjemný podvozok dobre tlmí nerovnosti cesty a Cerato je stabilné aj v zákrutách. Prekvapilo nás však, že na nárazový bočný vietor reaguje veľmi citlivo a neraz sme museli korigovať smer jazdy. Je to opačná skúsenosť, než sme nadobudli pri testovaní limuzíny...

Spotreba s otáznikmi
Testovali sme slabšiu benzínovú verziu s motorom 1,6 litra, ktorej výkon však považujeme za dostatočný. V spojitosti s veľmi účinnými brzdami sa s týmto kombi dá jazdiť pomerne svižne, no na veľké športové výkony Cerato s týmto motorom nie je stavané. Vzhľadom na ťažké zimné podmienky, v ktorých sme kórejskú novinku testovali, nás neprekvapila zvýšená spotreba benzínu. Na plnú nádrž (55 litrov) sme teda dokázali prejsť len niečo nad 500 km. Takže spotrebu, ktorú výrobca deklaruje pre mesto - 9 litrov na sto kilometrov - sme dosahovali aj na diaľnici alebo ceste prvej triedy. Nazdávame sa, že aj pre motor 1,6 l zrejme budú platiť údaje uvedené pri dvojlitrovom agregáte (v tabuľke).
Ak sme udržiavali vyššie otáčky, auto ochotne zrýchľovalo, no veľmi razantne sa s ním predbiehať nedalo. Pri tejto operácii musí vodič plne naloženého kombíka myslieť na to, že bude potrebovať dlhší úsek. Ocenili sme veľmi presné riadenie.

Účinná klimatizácia
Cestujúci majú k dispozícii výkonnú klimatizáciu. V mrazivých zimných dňoch sme bez problémov jazdili iba v košeli, kúrenie i vetranie treba jednoznačne pochváliť. Ku komfortu prispievajú tiež elektricky ovládané okná na štyroch dverách. Medzi sedadlami sú otvory na dve plechovky s nápojmi a ďalšie výlisky sú vo dverách. Pod malou a tvrdou lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami sme našli iba jeden plytký odkladací priestor. Tak-tak sme doň uložili dva mobilné telefóny.
Celkovo je prístrojový panel vybavený skromne, skôr stroho - avšak účelne. Pri veľkorozmernom rýchlomere je malý otáčkomer a tlačidlo na zmenu údajov informačného displeja. Ten však neobsahuje všetky zvyčajné informácie, ba časť z nich (o dojazde na palivo v nádrži, priemernej spotrebe a rýchlosti) sa dozviete iba po stlačení tlačidla nad ovládačmi ventilácie. Takéto riešenie sa nám zdalo zbytočne prekombinované. Naopak, oceňujeme samostatné kontrolky signalizujúce otvorené dvere. Medzi plusy počítame aj veľkú plochu, ktorú na čelnom skle očistia predné stierače. Na čelnom skle je protislnečná priesvitná farebná fólia a pod stropom sú bodové svetlá.

Bez hluku a vibrácií
Ako sme už spomenuli, v kabíne výrobca uplatnil systém znižovania úrovne hluku, vibrácií a otrasov. Vývoju tejto novinky venoval takmer štyri roky a náklady predstavovali okolo 220 miliónov eur. V nárazovom teste Euro NCAP získal model Cerato štyri hviezdičky. Aj pasažieri na zadných sedadlách majú v kabíne dostatok priestoru na nohy i nad hlavami, takže istotne sa cítia pohodlne. Avšak objem kufra 538 dm3 sa nám zdal malý. Z aktívnych bezpečnostných prvkov stoja za zmienku systémy trakčnej kontroly a podpory brzdenia v núdzovej situácii. Z pasívnych prvkov - najmä bočné a hlavové airbagy, ako aj systém uzatvorenia prívodu paliva v prípade havárie.

Naše odporúčanie
Kia Cerato kombi je klasické cestovné auto pre rodinu, a najmä ho odporúčame šoférovi, ktorý uprednostňuje pokojnú jazdu. Vo svojom segmente - C (nižšia stredná trieda) to nemá jednoduché, veď Fiat, Ford, Opel, VW, Toyota, či Peugeot alebo Renault tu majú silné želiezka (kombi) v konkurenčnom ohni. Nehovoriac o Škode Octavia Kombi.
Cena základného a zároveň testovaného modelu 1,6 je 530-tisíc Sk, dieselový dvojliter stojí 600-tisíc a benzínový 650-tisíc korún.
Predaj v segmente C (rok 2004)
1. Škoda Octavia 4 576
2. VW Golf 1 712
3. Renault Mégane 1 271
4. Peugeot 307 1 173
5. Škoda Octavia Combi 849
6. Opel Astra Classic 843
7. Citroën Xsara 505
8. Ford Focus 470
9. Opel Astra New 450
10. Hyundai Accent 402
11. Toyota Corolla 380
12. Mazda 359
13. Nissan Almera 342
14. Fiat Stilo 334
15. Honda Civic 282
Ostatní 1 231
Celkovo: 15 179

TECHNICKÉ ÚDAJE
KIA Cerato kombi 1,6 2,0 CVVT 2,0 CRDi
Objem motora, cm3  1 599 1 975 1 991
Výkon, kW/k

77/105

105/143

82/112

Krútiaci moment, Nm 143 186 245
Max. rýchlosť, km/h 186 208 190
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  11 9 11,5
Komb. spotreba, l/100 km 6,8 7,5 5,8
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 20:45