Napriek tomu vo väčšine nákupných rozhodnutí firiem stále prevláda klasický prístup, ktorý spočíva v priamom oslovovaní dodávateľov, vo vyhodnotení ich ponúk a výbere relatívne najvýhodnejšej z nich. Podľa Jozefa Zrníka z ostravskej firmy NAR marketing to platí aj v prípade medzipodnikových on-line aukcií s tým rozdielom, že podniky pri tom ušetria okolo 60 percent času. Táto spoločnosť, ktorá je najväčším prevádzkovateľom on-line výberových konaní v Českej republike, na Slovensku a v Poľsku, zabezpečila od roku 2001 viac ako 720 elektronických aukcií s celkovým obratom 70 miliónov eur.
"Používatelia nášho softvérového systému PROe.biz dosiahli asi 10-percentnú priemernú úsporu nákupných cien. Tento ukazovateľ je v prípade konkrétnych obchodných transakcií podstatne vyšší. Na ilustráciu môžem uviesť prípad jedného klienta, ktorému sa pôvodné ceny v rámci e-aukcie podarilo stiahnuť až o 69 percent," tvrdí Zrník.
Podľa neho nástroje e-biznisu v pôvodných krajinách Európskej únie prinášajú podnikom 20-násobne vyšší efekt ako v štátoch strednej a východnej Európy. S rastúcim podielom firiem so zahraničnou kapitálovou účasťou však tento spôsob obchodovania narastá aj na slovenskom trhu. Elektronické obstarávanie využívajú napríklad Chemosvit, Slovmag, Neografia, Novácke chemické závody, Kablo, Chemolak, Tatrasvit Svit, ŽOS Trade, Tatravagónka, Matador, OFZ, Walmark, Penta a ďalšie, prevažne veľké slovenské podniky.
Medzipodnikový virtuálny portál s názvom B2B webmanager už osem rokov prevádzkuje aj český EBM system a jeho dcérska firma EBM system Slovakia. Podľa konateľa Stanislava Havrana ponúka voľné výrobné kapacity, skladové zásoby, kooperáciu a výrobky približne piatich stoviek českých a slovenských firiem.
Niektoré veľké podniky, napríklad Slovnaft alebo Volkswagen Slovakia, využívajú samostatné B2B platformy, prostredníctvom ktorých obstarávajú tovary a služby od vybraného okruhu dodávateľov.
Nie vždy je rozhodujúca cena, ale aj podmienky
Mechanizmus on-line aukcie je v princípe veľmi jednoduchý. Vyhlasovateľom je firma, ktorá má záujem o nákup nejakého materiálu, služby, stavby, technologický celok a podobne. Administrátor osloví elektronickou pozvánkou viacerých potenciálnych dodávateľov, ktorí si preštudujú podmienky a následne do systému vložia svoje cenové ponuky. Po formálnej kontrole sa v presne stanovenom čase otvorí niekoľko minút až hodín trvajúca aukcia, v rámci ktorej dodávatelia môžu porovnávať svoje ponuky. Ak chcú uspieť, musia v reálnom čase znižovať cenu. Podľa Vladimíra Karvackého z prievidzskej firmy Net.Business nemusí o víťazovi aukcie rozhodnúť vždy iba najnižšia cena. Dôležité sú tiež platobné podmienky a obdobie, počas ktorého je dodávateľ schopný navrhnutú cenu garantovať.
Priemerné úspory nákladov dosahované v on-line aukciách | |
Komodita | Priemerná úspora |
Suroviny |
4,7% |
Režijné materiály |
22% |
Investície |
24% |
Služby |
35% |
Zdroj: NAR marketing |