StoryEditor

Automobilka za babku

10.04.2007, 00:00

Šéf koncernu DaimlerChrysler Dieter Zetsche na minulotýždňovom valnom zhromaždení akcionárov prvýkrát potvrdil rokovania s potenciálnymi záujemcami o chronicky stratovú americkú dcéru Chrysler.
No na druhej strane Zetsche sklamal, keďže nepotvrdil to, čo všetci očakávali: predaj Chryslera. Šéf koncernu povedal jasne iba to, že všetky možnosti sú otvorené. Podľa neho nemôže poskytnúť žiadne podrobnosti, aby si zachovali čo najväčší manévrovací priestor, píše denník Handelsblatt.

Ortieľ už padol
To znamená, že predaj v žiadnom prípade nie je istý. No akcionári neveria, že "preverovanie všetkých možností" sa skončí inak ako predajom. Rozsudok už prijal aj kapitálový trh a inštitucionálni investori žiadajú predaj stratovej dcéry. "Keď sa Chrysler napokon dostane pred rozvodového sudcu, budeme veľmi vďační," cituje Handelsblatt vplyvného správcu fondov Henninga Gebharda z najväčšieho nemeckého investičného fondu DWS.
Keďže DaimlerChrysler nemá žiadneho veľkoakcionára, spojené hlasy malých akcionárov nadobúdajú nezanedbateľnú váhu. "Jedno je isté. Jednoducho sa obrátiť a povedať, že Chrysler zostane v Daimleri a nič sa nezmení, nie je možnosť," tvrdí pre denník analytik Christian Breitsprecher z BHF-Bank. Ak sa predaj neuskutoční alebo sa celý proces bude priveľmi naťahovať, nevylučuje rozsiahly útok finančných investorov na Daimler.
Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung jednoznačný záujem o Chrysler prejavil kanadsko-rakúsky autododávateľ Magna International. Keďže je však relatívne malý a nemá dostatok peňazí na jednu z najväčších automobiliek sveta, spojil sa s istým finančným investorom. Denník tvrdí, že už predložili ponuku 4,7 miliardy eur, v prepočte 157,1 miliardy korún, z čoho Magna zaplatí štvrtinu.
Médiá špekulujú aj o účasti ďalších silných finančných investorov -- Blackstone Group, Cerberus Capital Management, Apollo Management a Carlyle Group. No keďže Chrysler nie je práve predajný hit, neočakávajú, že záujemcovia ponúknu oveľa viac.

Nová šanca pre Kerkoriana
Jasným záujemcom o Chrysler je miliardár Kirk Kerkorian, ktorý v roku 1995 v boji o automobilku podľahol Daimleru. Podľa denníka Die Welt miliardár ponúkol 4,5 miliardy dolárov v hotovosti, v prepočte112,4 miliardy korún.
Nie je veľa ľudí, ktorí dokážu pohnúť burzovým kurzom svetových koncernov. Kerkorian medzi nich patrí. Sotva sa na Zelený štvrtok dostala na verejnosť informácia o ponuke, vystrelili kurzy Daimlera o päť percent nahor.
Kerkorian sa v roku 1995 snažil prevziať Chrysler, no jeho pokus o nepriateľskú akvizíciu v hodnote dvadsať miliárd dolárov neuspel. Problémy americkej trojky mu dávajú novú šancu a Kerkorian sa cíti dostatočne silný, aby mohol diktovať podmienky. Jeho investičná spoločnosť Tracinda -- pomenovaná podľa jeho dcér Tracy a Lindy -- má 60 dní času na exkluzívnu kontrolu účtovných kníh.
Tracinda chce zamestnancom a manažmentu ponúknuť spoluvlastníctvo spoločnosti. Podľa Die Welt miliardár už rokoval s odborovou organizáciou UAW o úľavách pri dôchodkových a zdravotných záväzkoch voči zamestnancom a už o šesť až sedem rokov chce dosiahnuť ziskovosť Chryslera.
Na rozdiel od finančných investorov sa zrejme chce v automobilke angažovať dlhodobo a tým má väčšiu šancu na úspech. No na druhej strane Kerkorian nie je samaritán a spolu s ním príde do Chryslera železná ruka a tvrdý režim.

Z krízy do krízy

1998 -- Daimler-Benz a Chrysler ohlásili fúziu.
1999 -- Prvá celoročná výročná správa. Na prevádzkovom zisku 10,3 mld. eur má Chrysler polovičný podiel.
2000 -- Zisk Chryslera padá na 501 mil. eur. Dieter Zetsche dostáva za úlohu sanáciu firmy.
2001 -- Sanačný plán obsahuje zrušenie 26-tisíc miest a zatvorenie šiestich tovární. Prevádzková strata dosahuje 5,3 mld. eur.
2002 -- Chrysler v pluse, prevádzkový zisk 609 mil. eur.
2003 -- Prevádzková strata 506 mil. eur.
2004 -- Prevádzkový zisk 1,43 mld. eur.
2005 -- Prevádzkový zisk 1,53 mld. eur.
2006 -- Zdražovanie palív spôsobí prepad predaja v USA aj napriek vysokým rabatom. Prevádzková strata 1,1 mld. eur.
2007 -- Zetsche predstavuje nový sanačný plán pre Chrysler a potvrdzuje rokovania s prípadnými kupcami.
Zdroj: Handelsblatt

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 09:24