StoryEditor

Slovenské médiá dosiahli vlani príjmy z reklamy spolu viac ako 7 miliárd Sk

02.03.2006, 14:38
Autor:
TASRTASR
Napriek rastu príjmov z reklamy v oblasti televízií však došlo v celkovom podiele na výdavkoch médií oproti roku 2004 k poklesu. Jednou z príčin poklesu rastu v tomto segmente bol aj rozvoj printových médií, ktoré zaznamenali nárast medziročne o viac ako 12 %.

Slovenské médiá dosiahli v minulom roku príjmy z reklamy spolu približne 7,22 miliardy Sk. V porovnaní s rokom 2004 je to 14-% nárast. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval Martin Mazag, šéfredaktor odborného mesačníka Stratégie, ktorý uskutočnil v spolupráci so spoločnosťou TNS monitoring reklamy v printových, outdoorových a online médiách, televíziách, rádiách a kinách na Slovensku.
Podľa analýzy päť slovenských televíznych staníc (Markíza, JOJ, Jednotka, Dvojka a TA3)získalo celkovo približne 3,25 miliardy Sk, čo predstavuje medziročný rast o viac ako 6 %. K tomuto rastu prispeli najmä dva faktory. "Rok 2005 bol prvý rok, kedy sa obchodovalo na čisto, podľa píplmetrových dát. V tejto súvislosti došlo aj k zvýšeniu ceny v televíziách. Druhý aspekt bol tvrdý programový súboj medzi stanicami JOJ, Markíza a STV najmä v oblasti realitšou," uviedol Mazag. Najväčší nárast až 46 % z príjmov z reklamy zaznamenala v tomto segmente televízia JOJ. Za ňou nasleduje STV, ktorá si tento rok polepšila o 12 %. Napriek rastu v oblasti televízií však došlo v celkovom podiele na výdavkoch médií oproti roku 2004 k poklesu.
Jednou z príčin poklesu rastu v tomto segmente bol aj rozvoj printových médií. Dvadsať najväčších vydavateľov tlače na Slovensku, ktorí slúžia ako báza analýzy, zaznamenal nárast medziročne o viac ako 12 %. Z predaja inzercie získala táto skupina viac ako 2,5 miliardy Sk.
Zo všetkých mediatypov rástol trh slovenských rádií najmenej. V porovnaní s minulým rokom zaznamenal nárast iba o 4,7 %. Napriek tomu však súkromné Rádio Express dosiahlo historický rast tržieb z reklamy na úrovni viac ako 200 miliónov Sk, čo v praxi znamená približne 40-% trhový podiel. Medziročný rast príjmov zaznamenali aj rádiá Fun a Okey. Naopak tržby Slovenského rozhlasu a Rádia Twist výrazne klesli.
Veľký potenciál vidí Mazag v rozvoji internetových médií. Medziročný nárast reklamy v tomto segmente bol približne na úrovni 30 %. Okrem online médií bol v minulom roku druhý najrýchlejšie rastúci segment outdoorových médií. Podľa odhadov Stratégie sa vlani v porovnaní s rokom 2004 zvýšil podiel výdavkov do vonkajšej reklamy o 20 %. Menšie spoločnosti pritom uvádzajú nižší rast tržieb v intervale 13 až 15 %. "V priemere tento segment rástol o viac ako 13 %, čo je 800 miliónov korún. Výdavky do tohto segmentu už prekročili aj výdavky do oblasti rádií," dodal Mazag.
V minulom roku nevykázala prakticky žiaden nárast kinoreklama. Podľa Mazaga sa však tento segment príliš nemení ani v zahraničí. Slovenský trh kinoreklamy je však výrazne limitovaný počtom moderných kín a vlani navyše aj menšou ponukou kinohitov.
Mazag odhaduje v súvislosti s rastúcou ekonomikou priamy rast reklamného trhu v tomto roku o 400 až 500 miliónov Sk, čo je približne 7 až 8 %. Ďalšou príčinou, ktorá by mohla ovplyvniť rast výdavkov sú aj parlamentné voľby. "Z odhadovaného objemu 400 až 500 miliónov korún, predpokladám, že asi 150 miliónov bude tvorených práve z výdavkov politických strán na reklamu," uviedol Mazag.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 12:36