StoryEditor

Odhady automobiliek o nákladoch na ekológiu sú premrštené, tvrdí štúdia

16.05.2005, 14:56
Autor:
TASRTASR
Odhady automobilového priemyslu o tom, koľko ho bude stáť splnenie cieľov na znižovanie emisií CO2 do roku 2012, sú výrazne premrštené. Tvrdí to neverejná štúdia pre EK. Automobilky založili svoje odhady na zisteniach celosvetovej konzultačnej spoločnosti Arthur D. Little a argumentujú nimi v snahe presvedčiť komisiu, že ciele znižovania emisií sú nepraktické.

Odhady automobilového priemyslu o tom, koľko ho bude stáť splnenie cieľov na znižovanie emisií CO2 do roku 2012, sú výrazne premrštené. Tvrdí to neverejná štúdia pre Európsku komisiu (EK), o ktorej informuje bruselský týždenník European Voice.
Náklady na zníženie emisií CO2 v nových automobiloch na 120 gramov na kilometer sú o viac ako 50 % nižšie, ako suma 4 000 EUR, v prepočte takmer 156 000 SKK, na vozidlo, ktorú odhadujú automobilové spoločnosti, povedal pracovníkom časopisu zdroj oboznámený so štúdiou.
Automobilky založili svoje odhady na zisteniach celosvetovej konzultačnej spoločnosti Arthur D. Little a argumentujú nimi v snahe presvedčiť komisiu, že ciele znižovania emisií sú nepraktické.
Hodnotu 120 gramov na kilometer stanovila EK ako dlhodobý cieľ v snahe dosiahnuť v budúcnosti čistejšie autá.
V roku 1998 podpísala komisia dobrovoľnú dohodu s európskymi, japonskými a kórejskými automobilkami o znížení emisií na 140g/km do roku 2008. V júli by mala bruselská exekutíva predložiť stratégiu pre dosiahnutie dlhodobého cieľa 2012.
Podľa zdroja EK prvé poznatky ukazujú, že odhady automobilového priemyslu sú výrazne premrštené, komisia však zatiaľ výsledky štúdie nechce potvrdiť a zverejniť, pretože ide len o časť širšieho výskumu v tejto oblasti.
Čiastočným dôvodom, prečo komisia nechce štúdiu zverejniť, môže byť podľa European Voice aj skutočnosť, že automobilky zrejme nesplnia ani cieľ stanovený na rok 2008. K minulému roku automobilky údajne znížili emisie CO2 len o 1,8 % na priemernú hodnotu 160g/km.
Situáciu výrobcom komplikuje skutočnosť, že zákazníci stále viac žiadajú väčšie a pohodlnejšie autá. Okrem toho musia automobilky plniť ďalšie nové štandardy EÚ, ako dodatočné prvky na ochranu chodcov, ciele recyklácie ojazdených vozidiel.
"Zlepšujeme sa, ale je tu niekoľko prekážok," povedal hovorca britského združenia výrobcov a obchodníkov s automobilmi. Podľa neho je dnešný britský priemer emisií CO2 170g/km.
Organizácia za ekologickejšiu dopravu Environment and Transport odhaduje, že prinajlepšom sa podarí do rokov 2008-09 znížiť emisie na 150g/km.
(1 EUR = 38,903 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 13:52