StoryEditor

Ideálny rozsah spoplatnenia ciest mýtom je podľa Žilinskej univerzity 4464 km

16.03.2007, 07:09
Autor:
TASRTASR

Optimálny rozsah spoplatnenia slovenských ciest prostredníctvom elektronického mýta je podľa štúdie Žilinskej univerzity 4 464 kilometrov. Minimálny efektívny rozsah spoplatnenia je 2 479 kilometrov. Vyplýva to zo štúdie, ktorú na túto tému univerzita vypracovala.
Slovensko plánuje spustiť systém elektronického mýta v roku 2009. Výberové konanie na dodávateľa by sa malo začať v prvom polroku tohto roka. Účasť v tendri už avizovali spoločnosti Siemens, Slovak Telekom v spojení s firmou Sattelic a firma Kapsch, ktorej elektronický systém pokrýva všetkých 970 kilometrov spoplatnených diaľnic v ČR.
Ako povedal vedúci katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity Jozef Gnap, v horizonte 10 rokov od zavedenia vyprodukuje systém elektronického mýta v SR približne 49,2 miliardy SK v prípade, že sa pokryjú len nevyhnutné cesty. Pri optimálnom variante pokrytia môžu tržby dosiahnuť úroveň 63,7 miliardy SKK.
V roku 2009 by podľa štúdie mohlo mýto vyprodukovať 4,39 miliardy Sk pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia a 5,71 miliardy Sk pri optimálnom rozsahu. Príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti by sa tak v roku 2009 mohli zvýšiť na 6,28 miliardy Sk.
Výskumný ústav dopravný predbežne vypočítal cenu mýta pre autá s hmotnosťou v rozmedzí 3,5 až 7,5 tony na 6,5 Sk za kilometer. Pre autá nad 7,5 tony sa cena za kilometer pohybuje približne na úrovni 7,5 Sk.
Podľa Gála by zavedenie systému nemalo mať výrazné ekonomické vplyvy na dopravcov, teda ani výrazne zdvihnúť ceny v SR. Cena chleba by sa podľa modelovej štúdie mohla v rámci zaťaženia regionálnej dopravy mýtom zdvihnúť približne o 0,03 Sk, teda asi o 0,085 %.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
01. máj 2024 16:52