StoryEditor

Telekomunikácie pre 21. storočie

07.11.2004, 23:00

Počas 127 rokov, odkedy Alexander Graham Bell objavil možnosť "rozprávať pomocou elektriny", sa telefonovanie zmenilo relatívne málo. Je síce pravda, že v súčasnosti máme mobilné telefóny a rôzne služby, ale v porovnaní s technickým pokrokom v iných oblastiach, napríklad v leteckej doprave, medicíne alebo automobiloch, bol vývoj minimálny.
Toto desaťročie môže znamenať výrazný skok. Protokol internetových telefonátov (VoIP -- Voice over Internet Protokol) môže byť práve tou revolučnou technológiou, ktorá zmení telefón a spôsob jeho používania. VoIP transformuje hovory na balíky digitálnych dát, ktoré sa namiesto medených drôtov prenášajú dátovým sieťami. To znamená, že každá spoločnosť s podnikovou sieťou alebo jednotlivec so širokopásmovým pripojením na internet, ktoré stojí 30 dolárov mesačne, môže telefonovať bez platenia faktúr telekomunikačných firiem.

Výhody VoIP
Jednou z výhod je fakt, že v okamihu, keď sa hlas dostane na sieť, stáva sa len ďalšou informáciou, ktorú je možné upravovať. A to by mohlo viesť k rapídnej inovácii. Napríklad klienti už nemusia telefonovať cez svoj počítač pomocou externého mikrofónu, hoci ten sa opäť dostáva do módy. Ľudia, ktorí uprednostňujú tradičnejšie služby, môžu používať normálne vyzerajúci telefón. Ten stojí asi 100 dolárov.
Ďalšou možnosťou je posielanie telefonátov do niekoľkých telefónov postupne alebo súčasne. Ak adresát nie je doma, hovor sa presmeruje na mobilný telefón. Ak ani tento pokus nie je úspešný, hovor bude pokračovať do kancelárie alebo na počítač. Klient môže odpovedať kedykoľvek. Ak je napríklad v zahraničí a súčasne sa ozve telefón aj počítač, môže použiť počítač a vyhnúť sa drahým roamingovým poplatkom.
Spoločnosti objavujú kreatívne spôsoby používania VoIP. Napríklad zdravotnícke firmy si objednávajú softvér, ktorý spája návštevy pacientov s internetovým telefónom. Ak pacient zavolá, systém identifikuje osobu a automaticky poskytne potrebnú informáciu, ako poslednú návštevu, ordinačné hodiny jeho lekára alebo možnosť objednať sa. Systém môže byť naprogramovaný tak, že automaticky zavolá pacientom, ktorí majú na ďalší deň dohovorenú návštevu lekára a zanechá odkaz.
Ďalšou výhodou sú nízke náklady. Napríklad hovory v rámci podnikovej siete nezávisle od toho, či ide o San Francisco alebo Singapur, sú bezplatné s výnimkou poplatkov za pripojenie. Úspory prináša aj zjednotenie sietí, čím firmám odpadá povinnosť zamestnávať komunikačných a sieťových technikov. Americká burza Nasdaq odhaduje, že vďaka zjednoteniu 15 sietí do jednej ušetrila 40 percent zo svojich ročných nákladov na prevádzku siete, ktorá stojí 100 miliónov dolárov.
Dodatočné úspory vyplývajú z presunov alebo zo zmien počtu telefónnych prístrojov. Podľa prieskumu Nemertes Research spoločnosti vydávali v priemere 119 dolárov vždy, keď presúvali telefóny alebo menili ich počet. Naproti tomu zmeny v prípade internetových telefónov trvajú 15 minút a stoja 2,31 až 2,81 dolára.

Giganty sa búria
Peniaze, ktoré zostanú v pokladniach firiem, sa nedostanú do telekomunikačných podnikov. Tie sa síce snažia angažovať v internetových komunikáciách, no podľa odborníkov skôr s cieľom obmedzovať nových poskytovateľov a brzdiť rozvoj VoIP.
Dôsledky pre telekomunikačný sektor sú, mierne povedané, obrovské. Oddelenie hovorov od tradičných sietí otrasie pozíciou veľkých spoločností, ako Verizon, SBC či BellSouth, na americkom telekomunikačnom trhu, ktorého hodnota sa odhaduje na 200 miliárd dolárov. Vďaka VoIP si totiž spotrebitelia budú môcť zakladať vlastné siete alebo si podľa ľubovôle vyberať poskytovateľa služieb, napríklad káblové televízie alebo nové firmy.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 11:41