Malá mliekareň zo Slovenska dobyla svet. Na prestížnej medzinárodnej súťaži Pentawards v japonskom Tokiu získala zlato za najlepší dizajn. Obal aj chuť jogurtu Malý gazda zaujal porotcov z Európy, Ameriky a Ázie natoľko, že dali prednosť slovenskému výrobku pred konkurenciou 1 500 prihlásených potravín z 53 krajín sveta. Rodinná minimliekareň Viribus Unitis Jozefa a Zuzany Ševcovcov zo Svidníka za sebou nechala i zvučné mená globálnych gigantov.
Slovenskému mliekarenstvu sa pritom neveľmi darí. Radikálny prepad spotreby mlieka po nežnej revolúcii a príchod zahraničnej konkurencie znamenal prudké preriedenie domácich výrobcov. Situácia na trhu sa dosiaľ neustálila, nedávno napríklad zastavila výrobu Svrčinovská mliekareň na Kysuciach, ktorá ešte vlani získala za svoje výrobky najvyššie ocenenia kvality. Ďalší úder uštedrilo odvetviu Rusko, ktoré v auguste uvalilo na dovoz mliečnych výrobkov embargo. Vo Svidníku však našli spôsob, ako sa presadiť na náročnom trhu. „Základom úspechu je nemať široký sortiment, ale najskôr vyrábať jeden kvalitný produkt. Ten je potrebné stabilizovať a postupne rozvíjať,“ hovorí Zuzana Ševcová. Svidníčanom sa to podarilo s hitom Malý gazda.