StoryEditor

Top zákazke vlády hrozí súd

09.04.2013, 00:00
Modernizácia trenčianskej rýchlotrate bola podľa Úradu verejného obstarávania diskriminačná.

Doteraz najväčšej zákazke druhej vlády Roberta Fica (Smer-SD) hrozí reparát. Kontroverzná súťaž na modernizáciu železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá za 245 miliónov eur bola totiž podľa zistení HN diskriminačná. Štát mal znevýhodniť spoločnosť Skanska, ktorá chcela trať rekonštruovať najlacnejšie, na úkor firmy TSS Grade.

Takéto rozhodnutie poslal Železniciam Slovenskej republiky Úrad pre verejné obstarávanie. „Ostatné rozhodnutie ÚVO analyzujeme a na základe výsledkov analýzy rozhodneme o ďalších krokoch,“ konštatovala hovorkyňa Železníc Martina Pavliková.

Problémová zákazka
Pavlíková tvrdí, že Železnice nemali žiadne zákonné prekážky na uzatvorenie zmluvy. Súťaž o rekonštrukciu trate však bola od začiatku problematická.

Štát ju vyhlásil koncom roka 2009. O rok neskôr železničný podnik vylúčil Skansku zo súťaže pre neobvykle nízku cenu. Firma sa odvolala a tendrový úrad ju vrátil späť do hry.

Železnice ju však následne vylúčili ešte viackrát. Nakoniec na konci minulého roka podpísali zmluvu s trnavskou stavebnou firmou TSS Grade, ktorá dala druhú najnižšiu ponuku – o 40 miliónov vyššiu než Švédi.

V ich ponuke pritom malo byť podľa tendrového úradu viacero chýb. Jednou z nich bola napríklad cenová nezrovnalosť, keď konkrétnu službu ohodnotili rôzne. „Vzhľadom na to, že nemáme informácie o rozhodnutí úradu, momentálne sa k danej veci nebudeme vyjadrovať,“ reagovala hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková. Na trati už pritom bežia prípravné práce.

Loptička na úrade
Či ich budú musieť úplne zastaviť, závisí od tendrového úradu. Ak totiž zmluvu napadne na súde a ten mu vyhovie, Železnice budú musieť ponuky vyhodnocovať odznova. A to znamená oneskorenie rekonštrukcie, ktorá má priniesť zrýchlenie železničnej dopravy.

Ak by to na druhej strane úrad neurobil, Brusel nám môže stopnúť 190 miliónov eur z eurofondov, ktoré mali byť použité na výstavbu.

Okrem toho by prípad zrejme na súd hnali neúspešní Švédi. Skanska v súčasnosti verdikt tendrového úradu víta. „Sme radi, že Úrad pre verejné obstarávanie vyhovel väčšine našich argumentov,“ konštatoval právny zástupca Skansky Tomáš Kamenec.

Pre trnavských stavbárov to bola pritom dôležitá zákazka. Od štátu ju dostali v čase, keď čelili reštrukturalizácii, teda mali problém so splácaním svojich dlhov. Aj od nej čakali zlepšenie svojho hospodárenia.

Viaceré chyby
Úrad pre verejné obstarávanie vo svojom rozhodnutí Železniciam pri vyhodnocovaní vytkol viaceré chyby. Podľa neho česká stavebná firma OHL ŽS, ktorá bola v konzorciu s Doprastavom, Váhostavom a Euroviou, v ponuke napísala nesprávny počet hodín, počas ktorých mala byť pre rekonštrukciu obmedzená železničná prevádzka. Stavbári očakávali 18 500-hodinové obmedzenie, pričom podľa tendrového úradu to malo byť takmer dvojnásobne viac.

Tiež mu prekážali nerovnaké údaje v cenových ponukách. „Kontrolovaný (Železnice, pozn. HN) ignoroval tento viditeľný rozpor, čím porušil princíp rovnakého zaobchádzania a zákazu diskriminácie,“ píše sa v rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie.

Aj preto právnici hovoria, že štátny správca tratí pred podpisom zmluvy nepostupoval v súlade so zákonom. Na druhej strane však hovoria, že ide z ich pohľadu o ťažkú situáciu. „Nemôžu zmluvu jednostranne zrušiť. Právo totiž chráni aj druhú stranu,“ povedal partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing e/n/w/c Andrej Leontiev.

Aj ďalšie trate
Táto trať pritom nie je jediná, ktorú štát modernizuje. Aktuálne štát dokončuje modernizáciu úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami.

Jej súčasťou je aj výstavba tunela Turecký vrch či modernizácia viacerých zastávok. Európska komisia najnovšie Slovensku odklepla na tento úsek viac ako 190 miliónov eur z eurofondov. 

Štát pritom plánuje zmodernizovať aj ďalšie trate. V súčasnosti Železnice vyhodnocujú tender na modernizáciu úseku medzi Považskou Teplou a Žilinou. Tam už ponuky stavbári predložili. Podľa informácií HN najlepšiu cenu ponúkli Rakúšania z firmy Alpine Slovakia.

Modernizácia má pritom priniesť nielen zlepšenie a zrýchlenie cestovania, ale aj zvýšenie bezpečnosti. Na zrekonštruovaných tratiach totiž vlaky môžu ísť rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu.

01 - Modified: 2004-10-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: FIDESZ stráca náskok
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 21:33