Trnavský závod PSA Peugeot Citroën má vážny problém. Zatiaľ čo jeho malé autá mali byť cenovo výhodným artiklom pre ľudí, vlani sa – paradoxne – darilo najmä predaju luxusných áut. A na dôvažok, malé autá smerujú na slabnúce trhy v Taliansku, vo Francúzsku, v Španielsku či Nemecku.
Export do týchto krajín sťahuje do dlhov aj francúzsku „matku“ nášho závodu. Tá sa tak nevyhne prepúšťaniu zamestnancov a zatváraniu fabrík. „Pôjde o závody s najnižšími ziskami či najmenším využitím,“ zdôraznil pre HN senior konzultant z firmy Frost & Sullivan Nicolas Meilhan.
V prospech Trnavy hrajú dve veci: pri výrobe miniáut je druhá najvyužívanejšia v rámci celého koncernu a náklady sú u nás nižšie ako v zahraničí. Faktom je, že vo februári bude výroba v Trnave štyri dni stáť a podobný model sa možno zopakuje aj v ďalších mesiacoch.
Už dnes majú odbory rokovať s vedením, či počas odstávky budú zamestnanci poberať 60 (ako vyplýva z kolektívnej zmluvy) alebo 65 percent zo mzdy. Prepúšťanie v hre zatiaľ nie je. „Tlak na ľudí závod ventiluje primárne cez agentúrnych pracovníkov,“ predpokladá Ivan Paule, predstaviteľ poradenskej spoločnosti TPA Horwath.