25.07.2012, 00:00

Pokuty na našich cestách narástli

Väčšina pokút za prekročenie rýchlosti sa zvýšila. Vodiči viac platia už od včerajška.

Policajt kontroluje kamionistu TASR/Jozef Ďurník
Vodič v Žilinskom kraji nedávno v obci prekročil rýchlosť takmer o 40 kilometrov za hodinu. Policajti ho chytili a zaplatil pokutu 200 eur. Po novom by od neho vypýtali ešte ďalších 80 eur. Od včera totiž začal platiť na našich cestách nový sadzobník pokút.

Nehody ubúdajú, pokuty rastú
Vodiči zaplatia vyššie pokuty za prekročenie rýchlosti v drvivej väčšine prípadov, v priemere pôjde o desiatky eur. „Už v minulosti sa potvrdilo, že hrozba pomerne vysokej sankcie má efekt na zníženie rýchlosti a uvedomenie si vodičov, že je potrebné dodržiavať zákon,“ vysvetľuje poradca ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD) a bývalý policajný viceprezident Stanislav Jankovič. Podľa neho majú nové prísnejšia pravidlá jasný cieľ. „Aby bolo na cestách menej mŕtvych a aby boli bezpečnejšie.“

S tým však nesúhlasí dopravný expert Jozef Drahovský. „Pokuty za prekročenie rýchlosti sú dosť vysoké. A keď sa zvyšuje už vysoká pokuta, na bezpečnosť premávky to nemá vplyv.“

Faktom zostáva, že nehodovosť aj počet mŕtvych na cestách v posledných rokoch klesajú. Napríklad za minulý rok bolo oproti roku 2009 o 10-tisíc nehôd menej, v rovnakom období sa znížil počet úmrtí o 23 osôb.

Spišiak: Je to správny krok
Bývalý policajný prezident Jaroslav Spišiak v tvrdých trestoch pre vodičov význam vidí. Ako príklad uvádza rok 2008, keď došlo k radikálnemu nárastu výšky sankcií na cestách. „Počet nehôd klesol z mesiaca na mesiac takmer na polovicu. Je potvrdené, že enormné zvýšenie pokút zapríčinilo zníženie nehodovosti.“
Zvyšovanie pokút nemusí byť vždy všeliek, oponuje exminister vnútra Martin Pado. „Niekedy mám pocit, že sa snažíme prijímať najjednoduchšie riešenia. Možno aj páčivé riešenia v tom zmysle, že budú platiť bohatí, ktorí majú drahé autá a chodia rýchlo.“

Nový sadzobník pokút zavádza aj inštitút napomenutia policajtom. Ide o prípady, keď vodič v obci prekročí rýchlosť o menej ako šesť km/h. Práve zavedenie napomenutia je podľa Drahovského najväčším prínosom nového sadzobníka. „Ak bola v sadzobníku nejaká tolerancia, vodiči išli na jej hrane.“

Jankovič takúto zmenu odôvodňuje tým, že prekročenie rýchlosti o 6 km/h považujú len za drobné porušenie. „Napomenutie bude mať omnoho výchovnejší efekt ako okamžité sankcionovanie.“ Novinkou je aj zvýšenie hranice prekročenia rýchlosti, od ktorej je priestupok povinný riešiť dopravný inšpektorát. Podľa starého sadzobníka riešil inšpektorát vodiča pre prekročenie rýchlosti v obci nad 40 km/h, respektíve nad 50 km/h mimo obce. Hranica sa po novom zvyšuje až na 60 km/h bez ohľadu na to, či vodič prekročil rýchlosť v obci alebo mimo nej.

Expert tento krok víta. Podľa Drahovského totiž inšpektorát často riešil aj prípady, v ktorých okolnosti neboli až také závažné. „Zvýšenie hranice je ovplyvnené snahou, aby okamžite po spáchaní priestupku nastúpil efekt sankcie. Keď to riešil inšpektorát, naťahoval sa čas,“ vysvetľuje Jankovič.

Drahovský však tvrdí, že sadzobník by bolo potrebné ešte prepracovať tak, aby boli pokuty odstupňované podľa závažnosti a nebezpečnosti konania. „Je potrebné brať viac do úvahy, či sú ohrození chodci. Napríklad za prekročenie rýchlosti na priechode pre chodcov by bolo potrebné sankciu zvýšiť. Naopak tam, kde chodci ohrození nie sú, napríklad na diaľnici, by mala byť pokuta nižšia.“