29.09.2011, 00:00

Štát uznal prehru v spore desaťročia

Diaľničiari musia do zajtra doplatiť 20 miliónov eur za tunel Sitina.

Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer
Bratislavský tunel Sitina sa predraží. Štát neuspel v jednom zo svojich najväčších sporov proti konzorciu firiem Taisei-Skanska DS. Do zajtra im musí za túto stavbu doplatiť 20 miliónov eur. Zhruba takú hodnotu mali faktúry, ktoré nominanti bývalého ministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) odmietli uhradiť, lebo ich považovali za predražené. „Pokiaľ mám vedomosť, predmetné práce boli realizované bez súhlasu investora, a preto sa investor bráni ich uhradiť,“ vysvetlil Vážny .

Exminister: To si už nepamätám
Nové vedenie, ktoré dosadil Vážneho nástupca Ján Figeľ (KDH), však stavbárom nakoniec ustúpilo. „Je to dohoda, ktorá by mala vyhovovať obidvom stranám,“ reagoval právnik Ladislav Kružlík, ktorý v spore štátnu Národnú diaľničnú spoločnosť zastupoval. Štát po tomto zvýšení za Sitinu zaplatí v prepočte vyše 135 miliónov eur.

Za tender pritom nie je zodpovedný Figeľ, Vážny, ale ešte ich predchodca Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS). Ten teraz tvrdí, že sa na tento spor nepamätá. „Takýchto sporov bolo viac,“ vysvetlil Prokopovič.

„Vôbec neviem, o čo ide a ani ma to nezaujíma,“ dodal aj niekdajší šéf Slovenskej správy ciest Dušan Faktor, ktorý zmluvu na výstavbu Sitiny ešte v roku 2003 podpísal.

Ďalšia arbitráž na obzore
Súdov, týkajúcich sa Sitiny, bolo pritom viacero. Dva z nich štát tento rok vyhral. Stavbári si v nich nárokovali na preplatenie kurzových rozdielov, ktoré počas výstavby tunela vznikli. Nárokované sumy, spolu vyše 34 miliónov, tak štát platiť nemusel.

Účet za túto stavbu však ešte nemusí byť uzavretý. Konzorcium sa totiž podľa informácií HN pripravuje na ďalšiu arbitráž. V nej pôjde o preplatenie prác, ktoré si diaľničiari objednali nad rámec zmluvy.

Bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák (nominant SNS) považuje ústupok nového vedenia diaľničiarov za chybu. Diaľničiari totiž podľa neho na takúto dohodu pristúpiť nemuseli. Namiesto toho mohli nechať rozhodnúť sudcov. Konflikt riešil Medzinárodný obchodný súd pri Medzinárodnej obchodnej komore v Paríži. Na ten sa obrátilo stavebné konzorcium s cieľom dostať sa k sporným peniazom. Ešte pred verdiktom súdu však prišla dohoda. „Ja by som to nepodpísal. Prečo nepočkali na rozhodnutie súdu? Mali nádej, že vyhrajú, a tá nádej bola veľmi vysoká,“ tvrdí Čermák.

Ten tvrdí, že stavbári si nacenili stavebný materiál viac, než uviedli v súťažných podkladoch. Išlo o tyče, ktoré mali držať strop tunela.

Rovnaký názor na dohodu má aj exminister Prokopovič, ktorý stál pri podpise zmluvy. Tvrdí, že on sám v iných prípadoch nesúhlasil s mimosúdnym vyrovnaním sporov, aby nevyvolával pochybnosti. „V tom čase bolo stanovisko NDS také, že právo je na ich strane a ja som nemal dôvod im neveriť,“ dodal.

Cenu tunela a hrozbu predraženia kritizoval aj líder Smeru Robert Fico krátko po svojom nástupe do premiérskeho kresla. Práve Fico totiž Sitinu v roku 2007 otváral.

Ministerstvo dopravy ani súčasné vedenie diaľničnej spoločnosti na otázky HN nereagovali. Takisto sa k sporu nevyjadrili zástupcovia stavebných firiem Skanska a Taisei.