StoryEditor

V novej krajine začínate od nuly

17.11.2004, 23:00
Vo vrcholných pozíciách nadnárodných spoločností mobilných telefónov v Rusku si úspešne počínajú dvaja slovenskí manažéri. Hospodárskym novinám poskytol rozhovor vedúci zastúpenia Sony Ericsson a obchodný riaditeľ spoločnosti Nokia.

Zrejme nie je náhoda, že Slováci pôsobia ako manažéri na ruskom trhu s mobilnými telefónmi. Vysvetlení je niekoľko. Napríklad pohľad na slovenskú ulicu plnú telefonujúcich ľudí. Odpoveďou je aj náš trh, na ktorom mobilní operátori už niekoľko rokov bojujú o každého zákazníka a aj o ambicióznych zamestnancov. Dvoch z ľudí z tejto brandže, ktorí pôsobia na ruskom trhu na významných postoch, predstavujeme v ďalšom pokračovaní našej voľnej série profilov slovenských manažérov v zahraničí.
Na otázky HN odpovedá Vladimír Ležák, riaditeľ zastúpenia firmy Sony Ericsson pre Rusko a Bielorusko

Takmer päť rokov pôsobíte ako úspešný manažér vo veľkej nadnárodnej firme v Moskve. V čom vidíte korene vášho úspechu?
-- Ľudia zo strednej Európy sú tu často úspešní tak v našich firmách, ako aj v nadnárodných. V prvom rade sme Slovania a sme si blízki mentalitou. Zažili sme obdobie socializmu, nie až tak v mojom prípade, ako v prípade staršej generácie. Mali sme podobný vývoj a mnohé procesy prechodu na trhovú ekonomiku sme zažili skôr. Rýchlejšie sme prebrali západný štýl manažmentu, dnes si však už netrúfam povedať, kto je viac vpredu. Tvorila sa legislatíva a bolo potrebné na ňu flexibilne reagovať. V Rusku je veľa premenných a všetko je vo vývoji. Skúsenosť zo Slovenska umožňuje lepšie poznať mnohé procesy a rýchlejšie ich predvídať. Dá sa teda aj lepšie reagovať na vzniknutú situáciu.

Ako hodnotíte podnikateľské prostredie v Rusku?
-- Na Západe je prostredie štandardizované, je to škatuľka, mriežka. V Rusku sa podmienky stále menia, mriežka je veľmi ohybná. Povedal by som, že musíte trafiť do správneho políčka. V tom je cenná tá flexibilita a skúsenosť zo Slovenska.

V čom bolo Rusko pre vás výzvou?
-- Je to výzva, keď si zoberiete rozmer trhu. Je to výzva pre váš kariérový postup. Tu hovoríme o stopäťdesiatmiliónovom trhu v porovnaní s piatimi miliónmi na Slovensku. Keď sa pozriete na kúpyschopnosť obyvateľstva, všetko závisí od segmentu, ktorý ponúkate. Je to výzva a priestor, ktorý treba a je možnosť zaplniť.

Čo predchádzalo vášmu pôsobeniu v Rusku?
-- Začal som robiť v podniku Samsung Calex a získal skúsenosť v medzinárodnej firme. V tom čase nebolo veľa príležitostí spoznať ázijský štýl riadenia. Odchádzal som odtiaľ v pozícii marketingového manažéra. V Ericssone Slovakia som sa stal country manažérom predaja a marketingu mobilných telefónov. V tom čase sa začal rozvíjať biznis s dvoma mobilnými operátormi. Podiel Ericssonu za dva roky stúpol z jednociferného čísla na vyše tridsať percent a stal sa prvým na trhu. Na základe dosiahnutých výsledkov a osobných kompetencií som dostal ponuku v roku 2000 prevziať ruský trh.

A prijali ste. Ako hodnotíte svoje rozhodnutie teraz?
-- Veľa našich ľudí si neuvedomuje, že to nie je len kariéra a peniaze, ale aj odtrhnutie sa od všetkých vzťahov a kontaktov v rodnej krajina. V novej krajine začínate pracovať od nuly a oveľa intenzívnejšie si uvedomujete, čo pre vás Slovensko znamená. Všetko si budujete odznova. Ďalším aspektom je, že čas uberá vašim vzťahom, či už osobným alebo pracovným. Začínate, ako by ste išli do základnej školy. Poznávate nových ľudí. Musíte si nájsť svoju cestu, spracovať a stratégiu obchodu rozhodnúť o nej.

Nie je výzvou aj pocit zadosťučinenia, keď sa vám to podarí?
-- Určite. Doma by ste to tak nepociťovali. Na Slovensku je možný kariérový rast, ale ten rozmer je iný. Tu máte kariérový rast, ale aj dôsledky, ktoré sa prejavujú vo vašom rodinnom živote. Robíte rozhodnutia aj za ostatných členov rodiny. Vaša rodina je tu kvôli vašej kariére. Vy si "odstrihnete" nielen vaše vzťahy, ale urobíte to aj so vzťahmi vašej rodiny. Sú to vážne rozhodnutia, ktoré si musí každý dobre rozmyslieť.

Ako by ste hodnotili začiatky pôsobenia v Moskve?
-- Začínal som ako viceprezident Ericssonu pre mobilnú komunikáciu v období rozvoja mobilnej siete v Rusku. V tom čase bolo treba vypracovať stratégiu firmy na trhu, vytvoriť distribučnú sieť, vypracovať marketingovú podporu a vybudovať servisnú sieť. Aj naša firma prešla zmenou, keď sa vytvoril joint venture s firmou Sony. Prešiel som do novej firmy a stal som sa hlavným predstaviteľom Sony Ericsson v Rusku a Bielorusku. Biznis stále rastie. V našom prípade je to o 100 percent ročne. Podmienky nie sú ľahké a rozhoduje vaša skúsenosť a flexibilita.

V Rusku nevyrábate. Aký je systém obchodu?
-- Sony Ericsson má závody po celom svete a telefóny distribuujeme prostredníctvom našich partnerov, distribútorov. V Rusku neexistuje operátorský biznis tak ako, ho poznáme napríklad na Slovensku. Pracujeme tu s distribučnými firmami. To je miestne špecifikum. Na porovnanie -- najväčší distribútori, a je ich zhruba desať, ročne predajú okolo dvoch miliónov telefónov a viac.
Robíme výber svojich distribútorov, tvoríme stratégiu firmy a rozhodujeme, kde chceme dostať svoje produkty. Predaj už dávno nie je ako kedysi, keď sa posúvali škatule. Dnes sa ťažisko presúva do aplikácií. Nepredáva sa len samotný telefón, ale aj to, čo s ním môžete robiť.

Aké veľké je vaše zastúpenie?
-- V Rusku máme sedem ľudí, čo sa môže zdať málo, avšak podstatný pre mňa je objem obchodu, kde hovoríme o stovkách miliónov dolárov. Efektivita na zamestnanca je veľmi vysoká. Celkovo firma zamestnáva vo svete vyše 4 000 ľudí.

Zadávate služby, akí sú vaši partneri?
-- Väčšina činností v Rusku je outsourcovaných. Nakupujeme služby -- to je trend. V tejto oblasti ide v Rusku všetko dopredu. Je tu veľmi dobrá kvalita. Stojí to viac času pri rozhodovaní a výbere partnerov, ale možnosti a potenciál je veľký.

Ako vidíte perspektívu rozvoja obchodných vzťahov s Ruskom?
-- V Rusku pôsobí v nadnárodných firmách vo vedúcich pozíciách veľa Slovákov. Sú úspešní v oblasti technológií, farmaceutického priemyslu a v mnohých ďalších. Chcel by som, aby aj podnikatelia na Slovensku pochopili možnosti, ktoré tu sú. Zdá sa mi, že pre slovenských podnikateľov je ruský trh stále akousi neznámou. Chýba väčšia informovanosť o reálnom biznise, aktuálnom vývoji v jednotlivých oblastiach priemyslu a služieb.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 09:45