05.10.2010, 00:00

Slováci si za železnice priplatia

Ministerstvo financií Ivana Mikloša (na snímke) odmieta naliať do Železničnej spoločnosti desiatky miliónov navyše.

Po slovenských koľajniciach má jazdiť menej vlakov a za vyššie ceny. Železničná spoločnosť Slovensko totiž zo štátneho rozpočtu dostane menej peňazí, ako potrebuje na udržanie súčasnej prevádzky. Firma ešte lobuje za prilepšenie, no zatiaľ bez úspechu. "Nie, ministerstvo nepripúšťa takýto nárast. Naopak, očakávalo by skôr predloženie návrhov racionalizačných opatrení,“ povedal hovorca rezortu financií Martin Jaroš.

Tlak na Mikloša
Podľa informácií HN môže byť výsledkom prepustenie takmer polovice zamestnancov a zvyšovanie cestovného. To by však nemalo stúpnuť viac ako o desať percent. Firma to ešte môže zmierniť úsporami. "V otázke financovania železničných spoločností ešte nie je ukončené rokovanie medzi ministerstvom dopravy a ministerstvom financií,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Zadlžené Cargo
O prepustení polovice pracovníkov sa hovorí aj v nákladnej Železničnej spoločnosti Cargo, ktorá vlani zamestnávala zhruba desaťtisíc ľudí. Napríklad v českej firme ČD Cargo pracuje zhruba rovnaký počet ľudí, no tržby sú o 80 percent vyššie. Slovenské Cargo si podľa svojej hovorkyne Moniky Schmidtovej teraz analyzuje, k akým úsporným opatreniam bude musieť pristúpiť. V porovnaní s osobnou dopravou ju ťahá ku dnu aj štátna pôžička, ktorú jej dala vláda Roberta Fica na udržanie zamestnanosti. Splácať má od budúceho roka, no nevie odkiaľ. Tento aj budúci rok podniká v červených číslach.

Prečítajte si aj:
 

Železnice čaká prepúšťanie a zdražovanie