A ďalších dvetisíc výpovedí naplánoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH) na budúci rok. Vyrovnáva sa tak s extrémnou zadlženosťou, ktorú firmám privodil pokles biznisu, či zdraženie energií.
Premiérka škrty iba zbrzdila
Figeľove firmy plánujú prepúšťanie už niekoľko mesiacov, no zastavila ich premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS), ktorá chcela najskôr nájsť železničiarom prácu. To sa jej však v konkrétnych firmách nepodarilo. "Tritisíc v tomto roku je veľa. Toľko sa nepodarí zamestnať,“ hodnotí šéfka personálnej agentúry Synergie Martina Klubicová.
Figeľov ozdravný plán sľubuje, že sa o ľudí postará. Napríklad rekvalifikačnými kurzami, či ich "presunom“ do výstavby diaľnic a železníc. Tá je však v porovnaní s minulosťou tiež v útlme.
Bývalí šéf je za
Odborárom sa preto Figeľovo uvažovanie nepáči. "Ozdravenie formou prepúšťania takého množstva zamestnancov je nepochopením zo strany rezortu,“ reagoval František Petróci z odborového združenia železničiarov.
S Figeľom však súhlasí bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek, ktorého nominovala bývalá vláda Roberta Fica. "Je dosť ľudí, ktorí môžu odísť, tieto
šetriace opatrenia považujem za nevyhnutné,“ hovorí Chúpek.
Cestovné vo vlakoch zdražie
Problémy železníc chce minister riešiť aj zvyšovaním cestovného. To má každoročne stúpnuť o 5 percent. Osobná Železničná spoločnosť Slovensko si už naplánovala zdraženie od augusta tohto roku. Či sa tak naozaj stane, však ešte nie je isté. Firma by mala spresniť ešte aj to, ktoré zo stratových vlakov zruší. Zatiaľ počíta so stovkami.