Vláda SR na dnešnej 87. schôdzi prerokovala a schválila Návrh zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vypracovanie samostatného zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy nadväzuje na realizované zmeny v štruktúre orgánov verejnej správy, kde sa výrazne posilnilo postavenie týchto orgánov.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť právny rámec pre realizáciu procesu decentralizácie financií od roku 2005 a zabezpečiť transparentnosť a jednotnosť úpravy rozpočtového procesu a pravidiel hospodárenia s prostriedkami rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov.
Predmetom návrhu zákona je komplexná právna úprava o postavení a obsahu rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku, jednotlivých etapách rozpočtového procesu a pravidlách hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami obcí a vyšších územných celkov.
Tento zákon upravuje :
- rozpočty územnej samosprávy, ktorými sú rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku,
- rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a schvaľovanie záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku,
- finančné vzťahy medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí a štátnym rozpočtom a rozpočtami vyšších územných celkov, finančné vzťahy medzi rozpočtami obcí a rozpočtami vyšších územných celkov navzájom, ako aj finančné vzťahy rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov k iným právnickým osobám a fyzickým osobám.
Ustanovenia tohto zákona sa vzťahujú na mestské časti, ktoré sú právnickými osobami, v rovnakom rozsahu ako na obce; pri určovaní príjmov a výdavkov rozpočtu mestských častí sa prihliada na podmienky vymedzené štatútom podľa osobitného predpisu.
Finančné vzťahy štátu k rozpočtom obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov
Finančné vzťahy štátu k rozpočtom obcí a rozpočtom vyšších územných celkov sú:
- podiely na daniach v správe štátu ako osobitný druh finančného vzťahu,
- dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy,
- ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.
Postavenie a obsah rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku
Rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku je základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce a vyššieho územného celku.
Rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku vyjadruje samostatnosť ich hospodárenia. Obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám-podnikateľom pôsobiacim na území obce alebo vyššieho územného celku, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území.
Rozpočet obce môže obsahovať finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy k rozpočtu vyššieho územného celku, do územia ktorého obec patrí, ak plnia spoločné úlohy. Rozpočet vyššieho územného celku môže obsahovať finančné vzťahy k rozpočtom iných vyšších územných celkov, ako aj finančné vzťahy k rozpočtom obcí na jeho území.
Príjmy rozpočtu obce
Príjmy rozpočtu obce sú:
- výnosy miestnych daní, podľa zákona o miestnych daniach sú to:
- daň z nehnuteľností,
- daň za psa,
- daň za užívanie verejného priestranstva,
- daň za ubytovanie,
- daň za predajné automaty,
- daň za nevýherné hracie prístroje,
- daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta,
- daň za likvidáciu komunálneho odpadu,
- daň za jadrové zariadenie,
- nedaňové príjmy z vlastníctva a z prevodu vlastníctva majetku obce a z činnosti obce a jej rozpočtových organizácií podľa tohto alebo osobitného zákona,
- výnosy z finančných prostriedkov obce,
- sankcie za porušenie finančnej disciplíny uložené obcou,
- dary a výnosy dobrovoľných zbierok v prospech obce,
- podiely na daniach v správe štátu podľa osobitného predpisu,
- dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a dotácie zo štátnych fondov,
- ďalšie dotácie zo štátneho rozpočtu v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok,
- účelové dotácie z rozpočtu vyššieho územného celku alebo rozpočtu inej obce na realizáciu zmlúv podľa osobitných predpisov,
- prostriedky z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na konkrétny účel,
- iné príjmy ustanovené osobitnými predpismi.
Obec môže na plnenie svojich úloh použiť aj:
- prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov,
- zisk z podnikateľskej činnosti,
- návratné zdroje financovania,
- združené prostriedky.
Príjmy rozpočtu vyššieho územného celku
Príjmy rozpočtu vyššieho územného celku sú
- výnos miestnej dane, podľa zákona o miestnych daniach je to:
- daň z motorových vozidiel,
- nedaňové príjmy z vlastníctva a z prevodu vlastníctva majetku vyššieho územného celku a z činnosti vyššieho územného celku a jeho rozpočtových organizácií podľa tohto alebo osobitného zákona,
- výnosy z finančných prostriedkov vyššieho územného celku,
- sankcie za porušenie finančnej disciplíny uložené vyšším územným celkom,
- dary a výnosy dobrovoľných zbierok v prospech vyššieho územného celku,
- podiely na iných daniach v správe štátu podľa osobitného predpisu.
Výdavky rozpočtu obce
Z rozpočtu obce sa uhrádzajú:
- záväzky obce vyplývajúce z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi,
- výdavky na výkon samosprávnych pôsobností obce podľa osobitných predpisov a na činnosť rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou,
- výdavky na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy podľa osobitných predpisov,
- výdavky spojené so správou, údržbou a zhodnocovaním majetku obce a majetku iných osôb, ktorý obec užíva na plnenie úloh podľa osobitných predpisov,
- záväzky vzniknuté zo spolupráce s inou obcou alebo vyšším územným celkom, prípadne s ďalšími osobami na zabezpečenie úloh vyplývajúcich z pôsobnosti obce vrátane záväzkov vzniknutých zo spoločnej činnosti,
- výdavky vyplývajúce z medzinárodnej spolupráce obce,
- úroky z prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí,
- výdavky súvisiace s emisiou cenných papierov vydaných obcou a na výdavky na úhradu výnosov z nich,
- iné výdavky ustanovené osobitnými predpismi.
Výdavky rozpočtu vyššieho územného celku
Z rozpočtu vyššieho územného celku sa uhrádzajú:
- záväzky vyššieho územného celku vyplývajúce z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi,
- výdavky na výkon samosprávnych pôsobností vyššieho územného celku podľa osobitných predpisov a na činnosť rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených vyšším územným celkom,
- výdavky na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy podľa osobitných predpisov,
- výdavky spojené so správou, údržbou a zhodnocovaním majetku vyššieho územného celku a majetku iných osôb, ktorý vyšší územný celok užíva na plnenie úloh podľa osobitných predpisov,
- záväzky vzniknuté zo spolupráce s iným vyšším územným celkom alebo obcou, prípadne s ďalšími osobami na zabezpečenie úloh vyplývajúcich z pôsobnosti vyššieho územného celku vrátane záväzkov vzniknutých zo spoločnej činnosti,
- výdavky vyplývajúce z medzinárodnej spolupráce alebo z členstva v medzinárodnom združení,
- úroky z prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí,
- výdavky súvisiace s emisiou cenných papierov vydaných vyšším územným celkom a výdavky na úhradu výnosov z nich,
- iné výdavky ustanovené osobitnými predpismi.
Oproti súčasne platnému zneniu predložený návrh zákona v podmienkach obcí a vyšších územných celkov obsahuje tieto najdôležitejšie zmeny a doplnky:
- komplexne upravuje postavenie a obsah rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku ako aj jednotlivé etapy rozpočtového procesu,
- zavádza zostavovanie viacročného rozpočtu na tri roky,
- nanovo definuje druhy finančných vzťahov štátu k rozpočtom obcí a rozpočtom vyšších územných celkov,
- ako osobitný druh finančného vzťahu sa ustanovuje prevod podielov na daniach v správe štátu z dôvodu ekonomického postavenia týchto prostriedkov v sústave príjmov rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov.
- prenesený výkon štátnej správy sa bude zabezpečovať dotáciami z kapitoly štátneho rozpočtu, ktorej patrí vecná pôsobnosť na tento výkon,
- vnútorné členenie rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku na bežný rozpočet a kapitálový rozpočet sa rozširuje o finančné operácie,
- s cieľom zamedziť neodôvodnenému zvyšovaniu zadlžovania územných samospráv sa nanovo formulujú a sprísňujú podmienky prijímania návratných zdrojov financovania.
- v inštitúte nútenej správy sa rozširuje oprávnenie ministerstva financií zaviesť tento režim hospodárenia nad obcou, pričom náklady spojené s výkonom nútenej správy uhrádza v plnom rozsahu obec.