25.05.2010, 09:25

Najlepšiu výkonnosť mala vlani reklamná agentúra JandL

Reklamnou agentúrou s najvyššou ekonomickou výkonnosťou na Slovensku je podľa rebríčka Top Advertising Agencies Slovakia 2009 agentúra JandL, marketing a reklama s minuloročným gross income vo výške 4,3 milióna eur. V rebríčku Top KRAS za rok 2008 sa umiestnila agentúra JandL na piatom mieste (gross income za rok 2008 75 miliónov Sk, 2,5 milióna eur).

Rýchloobrátkový tovar
Za lepším výsledkom JandL v minulom roku možno hľadať najmä realizáciu kampaní pre sieť spotrebných družstiev COOP Jednota, ako aj maloobchodný reťazec s elektronikou Electro World. „Všetci naši ťažiskoví klienti zvýšili v roku 2009 oproti 2008 svoje marketingovokomunikačné výdavky. Niektorí dokonca aj mediálne a reklamné. Nabehli nám aj nové projekty a noví klienti. Náš rast ťahali najmä podlinkové aktivity. Najviac sa pod to podpísali COOP Jednota, Objav mlieko, Electro World, Novartis, Podravka, ale napríklad aj Seat,“ hovorí šéf JandL Ladislav Zdút.

Na druhom mieste sa umiestnila agentúra Vaculik Advertising, s gross income vo výške 4,2 milióna eur, čo je oproti 3,4 milióna eur v roku 2008 nárast o takmer 22 percent. V rebríčku Top KRAS za rok 2008 skončila agentúra Vaculik Advertising na treťom mieste. „Náš dosť výrazný, počas krízy určite nečakaný rast, bol možný hlavne vďaka lokálnym, ako aj medzinárodným novým klientom, pričom najväčšiu rolu v tom, pochopiteľne, zohral náš úspech na čínskom trhu, ako aj predaj niektorých našich kreatívnych konceptov na zahraničné trhy. V najväčšej miere sa pod náš rast podpísal klient AEGON-CNOOC a jeho launchovacia kampaň na čínskom trhu,“ vysvetľuje výkonný šéf Vaculik Advertising Juraj Vaculík.
Lepšie umiestnenie v rebríčku dosiahla aj agentúra Wiktor Leo Burnett, ktorá sa na tretiu priečku dostala z minuloročného štvrtého miesta vďaka gross income vo výške takmer štyri milióny eur.

Odchádzajúci klienti
Naopak, z druhého na štvrté miesto v aktuálnom rebríčku klesla agentúra Istropolitana Advertising s gross income vo výške 3,7 milióna eur oproti gross income 3,6 milióna eur v roku 2008. Z prvého na piate miesto sa prepadla reklamná agentúra MUW Saatchi&Saatchi s gross income 2,8 milióna eur, čo je o 29 percent menej oproti gross income 3,9 milióna eur za rok 2008. „Medziročný pokles nášho gross income bol spôsobený obmedzením komunikácie menších a stredne veľkých zadávateľov v priebehu roka 2009 a ukončením spolupráce s niektorými klientmi,“ tvrdí managing director MUW Saatchi&Saatchi Ivan Hulík. Pokles minuloročného gross income agentúry MUW Saatchi&Saatchi bol spôsobený aj ukončením spolupráce s klientmi ako Audi, Ringier, Rajo a Holcim.

Gross income je jediný celosvetovo uznávaný porovnávací parameter ekonomickej výkonnosti reklamných agentúr, ktorý zahŕňa všetky odmeny, honoráre a provízie vyplatené  agentúre.  Môže byť vo forme kreatívneho, mediálneho a produkčného fee, alebo vo forme odmeny agentúry za jednotlivé projekty alebo odmeny vypočítanej na základe hodinových sadzieb.