StoryEditor

Keď sa odevné značky spájajú s neonacizmom

19.03.2008, 09:35
Dôležitým znakom každej skupiny je odlíšiť sa aj na základe oblečenia. Príslušníci ultrapravice majú tiež svoje obľúbené značky. Kým niektoré sa snažia tejto nálepky zbaviť, tie ostatné z toho ťažia.
V poslednom období sme svedkami nárastu aktivít príslušníkov ultrapravicovej ideológie takmer v celej Európe. Ľudia sympatizujúci s nejakou skupinou, hnutím či ideológiu zvyčajne potrebujú mať vlastné symboly či znaky ako sa od tých druhých odlíšiť. Takouto skupinou sú aj príslušníci spomínanej ultrapravice alebo inak povedané tzv. neonacisti. Keďže je však väčšina nacistických či fašistických symbolov zakázaná, je prirodzené, že si vytvoria symboly nové alebo veľmi podobné tým pôvodným.

Najviditeľnejšie ako ukázať svoje presvedčenie a podporu nejakej ideológii je zvyčajne oblečenie. V poslednom období vzniká čoraz viac značiek, ktorých hlavným cieľom je ťažiť práve z tejto mohutnej vlny prívržencov ultrapravice. Niektoré značky sa naopak stali obľúbené u tejto skupiny nie svojou zásluhou, ale len zhodou okolností.

To je aj prípad britskej odevnej značky Lonsdale založenej v roku 1960 pôvodne ako móda určená najmä boxerom. Šesťdesiate roky sa v Británii taktiež viažu na vznik hnutia Skinheads, ktoré sa dosť výrazne odlišovalo od filozofie tých súčasných, a popri tom sa vyvinula aj špecifická móda, ktorou sa odlišovali a identifikovali. Táto vlna značiek a určitého štýlu oblečenia sa neskôr značne výrazne rozšírila do celej Európy ale už v inom kontexte.

Keď v roku 1990 Lonsdale expandovala v rámci Európy, možno si ani neuvedomila ako rýchlo sa etabluje medzi skupinou ultrapravice. Netrvalo dlho a ľudia si začali spájať značku s neonacistickým pozadím. Predstavitelia spoločnosti otvorene priznali, že sú s vývojom značne nespokojný a najmä s imidžom, ktorý im neonacisti vytvárajú.

Mnohokrát vžitá predstava značky Lonsdale 

Azda najvypuklejší problém vznikol v Nemecku. Pre tamojších prívržencov sa stala značka obľúbenou najmä pre štvoricu písmen NSDA v rámci slova Lonsdale, pretože pripomína názov Hitlerovej nacistickej strany NSDAP. Tieto štyri písmená boli viditeľné najmä pri mikinách s rozopnutou bundou bomber. Lonsdale dokonca priznáva, že odhadom až 12 percent nemeckých zákazníkov sympatizuje s ultrapravicou.


 
 Lonsdale ako boxerská značka
Spoločnosť musela čeliť so svojim pošramoteným imidžom taktiež v Holandsku. Objavili sa prípady, keď mladí extrémisti napadli viacero moslimských škôl a svedkovia tvrdili, že na sebe mali práve oblečenie so známym logom leva. Nočné kluby, bary a školy odmietali vpustiť ľudí práve s touto značkou. Značka začala čeliť značnej negatívnej publicite.

Ako odozvu na viaceré incidenty spustila stránku s názvom Lonsdalenews, ktorá mala pomôcť v objasňovaní rasistických útokoch. Taktiež odmietla zásobovať obchody určené najmä pre neonacistov a spustila kampaň s názvom: „Lonsdale loves all colours“ Najväčším krokom bol sponzoring gay kampaní a festivalov, ktorým chcela prinútiť neonacistov, aby sa tejto značky vzdali.

Tému homosexuálov použila vo svojej sociálnej proti rasistickej kampani aj agentúra Saatchi & Saatchi, Oslo v roku 2005 pre nórsku organizáciu SOS Racism, ktorá bojuje proti každej forme rasizmu. Keďže sa každoročne v malom švédskom mestečku schádza značné množstvo neonacistov z celej Škandinávie a napriek odporu obyvateľov a negatívnom postoji médií komunita každoročne rastie, s pomocou agentúry sa rozhodli mestečko ešte pred návštevou vyzdobiť plagátmi „Nazi gay parade“ „Myslíme si, že toto nové prostredie poskytne skvelý námet pre reportérov  a poskytne ľuďom vidieť neonacistov v inej polohe na akú sú zvyknutí.“


Kampaň Lonsdale loves all colours

 
 
Pripomeňme, že podobný plagát sa minulý týždeň objavil aj v Nitre pri plánovanom pochode príslušníkov ultrapravice. Slovenská polícia začala trestné konanie proti propagácii nacistických symbolov, ktoré napokon stiahla po upozornení o čo sa vlastne jedná. Iný kraj, iný mrav alebo len horšie pochopenie reálií.

 
 staré logo TS
 
 nové logo TS
Úplne inú filozofiu podnikania zvolila nemecká odevná značka Thor Steinar. Tej sa od svojho vzniku v roku 2002 podarilo veľmi rýchlo dostať do pozorností nielen zákazníkov, ale najmä médií. Vo vysokokonkurenčnom prostredí v rámci odevného priemyslu sa jej vo veľmi krátkom čase podarila expanzia na trhy v rámci Európy.

Keď sa zameriame na tajomstvo ich úspechu, nedá sa prehliadnuť ich previazanosť na starovekú nordickú a germánsku mytológiu. Práve táto symbolika sa stala základom pre tak značnú obľúbenosť, ktorú si značka medzi príslušníkmi ultrapravice získala. Značnú pozornosť si získala však aj na nemeckých súdoch. S narastajúcou popularitou sa začali ozývať viaceré antifašistické organizácie, ktoré proti firme tiahli kvôli jej pôvodu. Súd napokon zakázal pôvodné logo firmy tvorené z dvoch rún zakázal pravdepodobne kvôli značnej podobnosti s nacistickými symbolmi.

Prípad zašiel až tak ďaleko, že nórsky predseda vlády ostro vystúpil proti zneužívaniu nórskych symbolov na oblečení Thor Steinar. Rôzne súdne zákazy však značku neoslabili. S novým logom dokonca zaznamenáva ešte väčší rozmach a expanziu.

Ťaženie proti spoločnosti spustili viaceré organizácie, ktoré doslova vyzývajú ľudí, aby bojkotovali značku Thor Steinar. Označenie, že Thor Steinar je nacistická značka hovorca spoločnosti popiera. „Sme označovaní ako nacisti čo je nefér. Ja nie som nacista.“ dodáva.


Mnohé kampane apelujú na bojkot viacerých značiek

I keď sa spomína neonacistické pozadie jedného z majiteľov firmy, na mieste je otázka či nejde len o šikovné doplnenie ponuky na trhu. Predsa len zákazníci si možno kupujú značku, ktorá mimochodom nepatrí do kategórie lacnejších, s pocitom, že prezentuje árijské hodnoty a presvedčenie. Ako potom zdôvodniť fakt, že hlavnými výrobnými baštami produktov Thor Steinar je Čína a Turecko. Určite pozitívne však treba hodnotiť marketing značky. S minimálnymi nákladmi sa dostali do pozornosti širokého spektra potenciálnych zákazníkov.


„Nekupujte od nacistov“ Aj takéto heslá sa objavujú na obchodoch značky Thor Steinar ©Henning Onken


Odkazy na nordickú symboliku ©dpa-Zentralbild

Nedávne opakované útoky na novo otvorené obchody v Nemecku sú už len čerešničkou na torte a potom, že podnikať nie je vôbec ťažké.

Zdroj:
www.aftenposten.no
www.timesonline.co.uk
www.telegraph.co.uk
www.saatchi.no
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 20:40