Najviditeľnejšie ako ukázať svoje presvedčenie a podporu nejakej ideológii je zvyčajne oblečenie. V poslednom období vzniká čoraz viac značiek, ktorých hlavným cieľom je ťažiť práve z tejto mohutnej vlny prívržencov ultrapravice. Niektoré značky sa naopak stali obľúbené u tejto skupiny nie svojou zásluhou, ale len zhodou okolností.
To je aj prípad britskej odevnej značky Lonsdale založenej v roku 1960 pôvodne ako móda určená najmä boxerom. Šesťdesiate roky sa v Británii taktiež viažu na vznik hnutia Skinheads, ktoré sa dosť výrazne odlišovalo od filozofie tých súčasných, a popri tom sa vyvinula aj špecifická móda, ktorou sa odlišovali a identifikovali. Táto vlna značiek a určitého štýlu oblečenia sa neskôr značne výrazne rozšírila do celej Európy ale už v inom kontexte.
Keď v roku 1990 Lonsdale expandovala v rámci Európy, možno si ani neuvedomila ako rýchlo sa etabluje medzi skupinou ultrapravice. Netrvalo dlho a ľudia si začali spájať značku s neonacistickým pozadím. Predstavitelia spoločnosti otvorene priznali, že sú s vývojom značne nespokojný a najmä s imidžom, ktorý im neonacisti vytvárajú.
Mnohokrát vžitá predstava značky Lonsdale |
Lonsdale ako boxerská značka |
Ako odozvu na viaceré incidenty spustila stránku s názvom Lonsdalenews, ktorá mala pomôcť v objasňovaní rasistických útokoch. Taktiež odmietla zásobovať obchody určené najmä pre neonacistov a spustila kampaň s názvom: „Lonsdale loves all colours“ Najväčším krokom bol sponzoring gay kampaní a festivalov, ktorým chcela prinútiť neonacistov, aby sa tejto značky vzdali.
Tému homosexuálov použila vo svojej sociálnej proti rasistickej kampani aj agentúra Saatchi & Saatchi, Oslo v roku 2005 pre nórsku organizáciu SOS Racism, ktorá bojuje proti každej forme rasizmu. Keďže sa každoročne v malom švédskom mestečku schádza značné množstvo neonacistov z celej Škandinávie a napriek odporu obyvateľov a negatívnom postoji médií komunita každoročne rastie, s pomocou agentúry sa rozhodli mestečko ešte pred návštevou vyzdobiť plagátmi „Nazi gay parade“ „Myslíme si, že toto nové prostredie poskytne skvelý námet pre reportérov a poskytne ľuďom vidieť neonacistov v inej polohe na akú sú zvyknutí.“
Kampaň Lonsdale loves all colours
staré logo TS |
nové logo TS |
Keď sa zameriame na tajomstvo ich úspechu, nedá sa prehliadnuť ich previazanosť na starovekú nordickú a germánsku mytológiu. Práve táto symbolika sa stala základom pre tak značnú obľúbenosť, ktorú si značka medzi príslušníkmi ultrapravice získala. Značnú pozornosť si získala však aj na nemeckých súdoch. S narastajúcou popularitou sa začali ozývať viaceré antifašistické organizácie, ktoré proti firme tiahli kvôli jej pôvodu. Súd napokon zakázal pôvodné logo firmy tvorené z dvoch rún zakázal pravdepodobne kvôli značnej podobnosti s nacistickými symbolmi.
Prípad zašiel až tak ďaleko, že nórsky predseda vlády ostro vystúpil proti zneužívaniu nórskych symbolov na oblečení Thor Steinar. Rôzne súdne zákazy však značku neoslabili. S novým logom dokonca zaznamenáva ešte väčší rozmach a expanziu.
Ťaženie proti spoločnosti spustili viaceré organizácie, ktoré doslova vyzývajú ľudí, aby bojkotovali značku Thor Steinar. Označenie, že Thor Steinar je nacistická značka hovorca spoločnosti popiera. „Sme označovaní ako nacisti čo je nefér. Ja nie som nacista.“ dodáva.
Mnohé kampane apelujú na bojkot viacerých značiek
I keď sa spomína neonacistické pozadie jedného z majiteľov firmy, na mieste je otázka či nejde len o šikovné doplnenie ponuky na trhu. Predsa len zákazníci si možno kupujú značku, ktorá mimochodom nepatrí do kategórie lacnejších, s pocitom, že prezentuje árijské hodnoty a presvedčenie. Ako potom zdôvodniť fakt, že hlavnými výrobnými baštami produktov Thor Steinar je Čína a Turecko. Určite pozitívne však treba hodnotiť marketing značky. S minimálnymi nákladmi sa dostali do pozornosti širokého spektra potenciálnych zákazníkov.
„Nekupujte od nacistov“ Aj takéto heslá sa objavujú na obchodoch značky Thor Steinar ©Henning Onken
Odkazy na nordickú symboliku ©dpa-Zentralbild
Nedávne opakované útoky na novo otvorené obchody v Nemecku sú už len čerešničkou na torte a potom, že podnikať nie je vôbec ťažké.
Zdroj:
www.aftenposten.no
www.timesonline.co.uk
www.telegraph.co.uk
www.saatchi.no