23.01.2008, 00:00

Budeme v budúcnosti platiť daň z internetu?

Francúzsky prezident v uplynulých dňoch navrhol zdanenie internetového prístupu a mobilných služieb. Cieľom je z daní internetových a mobilných služieb dotovať verejnoprávnu televíziu.

Francúzsky prezident Sarkozy ohlásil začiatkom roka smelý plán znovunavrátenia pôvodných hodnôt verejnoprávnym médiám, ktoré prestali v posledných rokoch plniť svoje poslanie a priklonili sa ku prílišnej komercionalizácii vo svojom vysielaní. Podľa plánu francúzskeho prezidenta, ktorý nazval ako "politiku smerujúcu k znovuzrodeniu civilizácie" počíta s radikálnym zákazom reklamy na oboch okruhoch verejnoprávnej televízie. Od tohto kroku si sľubuje výrazne posilnenie kultúrne hodnotnejších programov a taktiež posilnenie domácej televíznej tvorby. Niektorí analytici prirovnávajú tieto opatrenia za snahu priblížiť francúzsku verejnoprávnu televíziu v kvalite k britskej BBC.


Výpadok finančných zdrojov z reklamy navrhuje Sarkozy získať z nových daňových opatrení, ktoré vyvolali vlnu kritiky z mnohých strán. Okrem zvýšenia daní z príjmu reklamy v súkromných televíziách prezident navrhuje zdaniť aj nové médiá, konkrétne internetový prístup a mobilnú komunikáciu. Podľa analytikov je to snaha dotovať staré, tradičné médiá, ktoré čoraz viac strácajú na svojej sledovanosti novými médiami, ktoré si za neuveriteľne krátky čas získali obrovské množstvo svojich priaznivcov.


Sarkozy sa pred verejnosťou obhajuje, že výška dane na internetové služby bude minimálna a užívatelia ju ani nepocítia. Analytička Audrey Mandela londýnskej konzultačnej agentúry Mandela Associates si myslí, že zdanenie internetu by prinieslo len brzdu v jeho ďalšom rozšírení, na čo by mohla doplatiť ekonomika štátu.


Európska komisárka pre oblasť telekomunikácií Viviane Reding sa k návrhu francúzskeho prezidenta vyjadrila v zmysle, že to nie je najlepšia cesta ako podporovať ľahký prístup k novým médiám. Naopak na konferencii v Mníchove predstavila svoj zámer, aby sa v celej EÚ stal dostupný internet pre každého ako bežný štandard. Podľa šéfa internetovej spoločnosti Netvibes, ktorá sídli v Paríži vyslal návrh veľmi negatívny signál smerom k tradičným médiám. Tie majú podľa neho veľké medzery v prispôsobení sa digitálnemu veku.


Je zaujímavé, že návrh prišiel práve v čase, kedy sa aj EÚ aktívne zapája do aktivít, ktoré majú napr. aj mobilných operátorov prinútiť znížiť svoje roamingové ceny. Ďalšie zdanenie by mohlo celú snahu výrazne oddialiť a telekomunikačné firmy by získali argument, prečo ceny nemôžu výraznejšie klesať.


Podobné snahy zdaniť internet sa vo Francúzsku objavili už v minulosti. Napr. v decembri minulého roka francúzsky parlament odmietol návrh zákona, ktorý rátal s 2 % zdanením všetkých francúzskych stránok, ktoré ponúkajú video obsah. Ďalší návrh sa týkal zdanenia užívateľov celosvetovej siete, čo by kompenzovalo stratu hudobného priemyslu z internetového pirátstva.


Slovenská televízia, ktorá je dlhodobo pod financovaná podľa mnohých názorov neplní svoju základnú funkciu. Nájsť správny model financovania sa nedarí už viacero rokov, preto sa možno aj niekto z našich politikov inšpiruje francúzskym návrhom a bude chcieť taktiež zdaniť slovenský internet. Uvidíme čo prinesie budúcnosť.


Zdroje:
www.time.com
www.moconews.net
news.bbc.co.uk
http://www.iht.com