04.02.2008, 00:00

Microsoft si to chce rozdať s Google kúpou Yahoo!

Microsoft koncom minulého týždňa ohlásil ponuku na prevzatie spoločnosti Yahoo! za rekordnú sumu 44 miliárd dolárov (993 mld. Sk). Cieľom Microsoftu je pritvrdiť voči lídrovi na trhu, spoločnosti Google.

Iba dva dni po vyhlásení internetovej spoločnosti Yahoo, že v dôsledku reštrukturalizácie príde o prácu 1000 ľudí z celkového počtu 14,300 zamestnancov, prišla ponuka od spoločnosti Microsoft na jej prevzatie. Tú zverejnil výkonný riaditeľ Steve Ballmer v hodnote 44 miliárd $, ktoré sú ochotní za prevzatie spoločnosti Yahoo vyplatiť priamo v hotovosti a aj v hodnote akcií. Pri realizácii tejto akvizície by to bola najväčšia ponuka Microsoftu v histórii spoločnosti.


Spoločnosť Yahoo sa následne vyjadrila, že potrebuje dlhší čas na vyhodnotenie ponuky. Podľa nej zvažujú rôzne príležitosti pri tvorbe budúceho strategického plánu a smerovania firmy, v ktorom je stále aktuálna aj možnosť ostať nezávislým subjektom či vytvorenie spojenectva s inou spoločnosťou akou je Microsoft. Ten tvrdí, že s Yahoo sa snaží vyjednávať už viac ako 18 mesiacov, ale každý pokus skončil neúspechom. Preto sa rozhodli ponuku oznámiť verejne, aby o nej boli informovaní všetci akcionári Yahoo, ktorí môžu na spoločnosť vyvinúť určitý tlak na prevzatie.


Stratégia Microsoftu a konkrétne Stevea Ballmera vyznieva agresívne. Microsoft totiž po niekoľkých neúspešných pokusoch v minulosti tento krát neprišiel vyjednávať. Ballmer sa taktiež už v minulosti vyjadril: "Ak spoločnosť nezískame hneď, budeme na ňu tlačiť, tlačiť a tlačiť." Podľa neho je spoločnosť presvedčená, že táto ponuka je tou správnou cestou pre Microsoft a Yahoo. I keď Microsoftu skoršie pokusy nevyšli, pri poklese ceny akcií Yahoo sa opäť zvýšila ich šanca na spoločnú dohodu pristúpiť. Microsoft tvrdí, že fúziou oboch spoločností ušetria najmenej 1 miliardu $ pri spoločnom postupe. Softvérový gigant verí, že regulačné orgány dajú spojeniu zelenú. Ukončenia celej transakcie by v takomto prípade malo nastať už v druhej polovici tohto roka.


Podľa viacerých analytikov je táto akvizícia pre Microsoft kľúčová pre jej ďalší rozvoj a preto musí byť úspešná. Celá snaha Microsoftu je založená proti jednotke v internetovom vyhľadávaní, spoločnosti Google. Microsoft silu internetu v minulosti podcenil, čoho následkom je výrazné zaostávanie na internetovom trhu. Yahoo sa javí ako posledná možná šanca, ako tento stav zvrátiť. Google totiž kontroluje v USA viac ako 60 percent trhu aj napriek obrovskej snahe dvojky a trojky na trhu - Yahoo a Microsoftu. Po prípadnom spojení by dosiahli na trhu podiel 33 percent. Ďalším aspektom je prepojenie služieb oboch spoločností a najmä emailových, ktoré pomáhajú spoločnostiam k lojalite svojich užívateľov, tým pádom širším reklamným možnostiam.


Microsoft sa už roky snaží výrazne podieľať na on-line biznise, ale viacmenej neúspešne. Preto v poslednom období akvizoval viacero menších spoločností, ktorými sa snažil vyplniť medzery na trhu. Na vyššie ambície je preto odkúpenie Yahoo nevyhnutnosťou ako začať šliapať po krku lídrovi na trhu, spoločnosti Google.


Ďalšie názory sú v znamení nadchádzajúceho boja v oblasti mobilnej reklamy. Aj keď spojenectvo oboch spoločností neohrozí postavenie lídra v oblasti kontextovej reklamy, veľkú šancu majú práve pri reklame v mobilných telefónoch. Táto oblasť sa totiž stále len vyvíja. Google minulý rok ohlásil prípravy vlastného operačného systému Android, ktorý umožní integrovať viaceré služby spolu s reklamnými odkazmi. Yahoo i Microsoft má s mobilnou reklamou taktiež prvé skúsenosti. Nechajme sa preto prekvapiť, či rok 2008 bude v znamení veľkého internetového boja.


Zdroje:
www.iht.com
www.boston.com
www.nytimes.com
www.news.yahoo.com