Mnoho ľudí separuje odpad najmä z vlastného vnútorného presvedčenia bez akejkoľvek protihodnoty. Väčšine obyvateľstva však chýba motivácia. To si uvedomil aj Patrick Fitzgerald pri riešení problému s netriedeným odpadom.
Podľa neho totiž morálna satisfakcia či súcit so znehodnoteným prostredím neboli tými správnymi apelmi ako prinútiť viac ľudí separovať odpad. Namiesto vyhadzovania peňazí na rozličné kampane sa rozhodol za separovaný odpad platiť priamo jednotlivcom.
Vytvoril preto systém odmeňovania na základe množstva odovzdaného odpadu. Oslovil mnoho spoločností, ktoré sa nakoniec do programu radi zapojili. (súčasťou programu napr. Ikea, Kraft, Coca-Cola a mnoho ďalších) Princíp je veľmi jednoduchý. Ľudia separujúci odpad dostanú zadarmo špeciálne recyklačné nádoby. Pri odovzdávaní odpadu sa za každú plnú nádobu prirátajú držiteľom karty body. Tie si následne môžu on-line vymeniť za špeciálne kupóny, darčekové poukážky v sieti partnerov pri kúpe tovaru, zľavách a pod. Takýmto krokom šetrí RecycleBank.com mestské peniaze, motivuje ľudí zbierať odpad a spoločnostiam dáva priestor na propagáciu a zlepšovanie imidžu.
Partnerské spoločnosti programu následne pošlú svojim zákazníkom direct mail s kupónom na využitie služieb s prípadne ďalším reklamným posolstvom. I keď táto forma tiež nie je ekologickým riešením, spoločnosti si veľmi efektívne budujú vernostný program a zlepšujú svoj imidž. "Zelené" firmy sú dnes totiž "IN".
Zdroj:
www.recyclebank.com
www.nytimes.com