StoryEditor

Slovensko čakajú najdrahšie voľby

14.02.2006, 23:00
Slovensko čaká pravdepodobne najdrahšia volebná kampaň v novodobej histórii. Zatiaľ čo v roku 2002 politické strany oficiálne brzdil 12-miliónový zákonný limit, teraz majú stranícke centrály voľné ruky.

Slovensko čaká pravdepodobne najdrahšia volebná kampaň v novodobej histórii. Zatiaľ čo v roku 2002 politické strany oficiálne brzdil 12-miliónový zákonný limit, teraz majú stranícke centrály voľné ruky. Celková suma sa tak môže vyšplhať až na stovky miliónov. Tvrdia to viacerí experti na politickú reklamu. "Investície strán, ktoré chcú pomýšľať na vstup do parlamentu, sa budú reálne pohybovať v rozpätí 30 až 50 miliónov korún," odhadol Fedor Flašík, ktorý sa podieľal na kampaniach HZDS a Smeru. Podľa Michala Ruttkaya, riaditeľa reklamnej agentúry, to bude ešte o desiatky miliónov viac.
Strany sa môžu prvýkrát prezentovať aj v súkromných elektronických médiách, ktoré majú väčšie finančné nároky. Keďže politici nestihli ani včas obsadiť bilbordové plochy, budú musieť pri ich dodatočnom získaní siahnuť hlbšie do vrecka.
So zverejnením volebných investícií robia strany tajnosti. "Z hľadiska konkurencie medzi stranami ide o citlivú a dôvernú informáciu," povedal šéf volebného tímu Smeru Marek Maďarič. V tom sa zhodnú aj so svojím najväčším politickým rivalom. "Na podobné otázky považujeme za predčasné odpovedať," tvrdí hovorca SDKÚ Martin Maťko. Napriek informačnému embargu sa nám podarilo zistiť, že HZDS mieni utratiť 30 miliónov, Slobodné fórum 20 miliónov korún. Žiadne mimoriadne náklady neplánuje KSS. Ich rozpočet by nemal prekročiť hranicu troch miliónov. Oficiálne výdavky priznala iba SMK (15 miliónov korún), šéf volebného štábu KDH Pavol Abrhan tvrdí, že ich rozpočet by nemal byť vyšší ako 25 miliónov.
Volebná kampaň je už v plnom prúde v susednom Česku, kde sa stranícke náklady pohybujú v rozmedzí 20 až 200 miliónov českých korún. Na prvý pohľad teda pôsobia slovenské výdavky skromne, no znalci politického marketingu očakávajú, že k hranici 100 miliónov sa môžu priblížiť aj Smer a SDKÚ. "Na Slovensku je ešte stále moderné hrať sa na chudobných," vysvetlil rozdiely Flašík.

Koľko chcú minúť v kampani české strany
(v mil. Kč):
ČSSD - 100
ODS - 83
KDU-ČSL - 40
KSČM - 22

Zdroj: ČTK

01 - Modified: 2003-02-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hoci malý, ale predsa len nárast 02 - Modified: 2003-02-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Energetika a záujmy 03 - Modified: 2003-02-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kto zaplatí drahé riešenia v doprave? 04 - Modified: 2003-02-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prepadne sa školstvo do generačnej diery?
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 11:35