StoryEditor

Železniciam hrozí štrajk

28.11.2006, 23:00
Preplnené nástupištia a vlaky, ktoré zostanú stáť v depách či na staniciach. Aj tak by mohlo vyzerať Slovensko niekoľko dní pred Vianocami. Železničiarske odbory totiž po necelých štyroch rokoch hrozia ďalším štrajkom.

Preplnené nástupištia a vlaky, ktoré zostanú stáť v depách či na staniciach. Aj tak by mohlo vyzerať Slovensko niekoľko dní pred Vianocami.
Železničiarske odbory totiž po necelých štyroch rokoch hrozia ďalším štrajkom. Odborový predák Peter Rozložník takéto "krajné riešenie" pripustil, ak bude vedenie osobného prepravcu - Železničnej spoločnosti Slovensko, trvať na zrušení 200 spojov, obmedzení ďalších troch stoviek a na prepustení 400 zamestnancov.
Gordický uzol
Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že odbory budú mať dôvod na štrajk. Predstavenstvo Železničnej spoločnosti totiž včera podvečer schválilo návrh grafikonu, ktorý s takými škrtmi počíta. Železnice odôvodňujú potrebu radikálnych škrtov tým, že na výkony vo verejnom záujme na budúci rok dostali od štátu po minulotýždňovej Koaličnej rade o 500 miliónov korún menej ako žiadali. Je to asi päť miliárd korún.
Tento a budúci týždeň absolvujú odborári maratón rokovaní s vedením železníc, aby im vysvetlilo svoje zámery optimalizácie. "Vyjadrenie odborárov o štrajku považujeme za unáhlené," tvrdí hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. "Rušenie spojov a prepúšťanie je najnezmyselnejší spôsob, ako ušetriť," oponuje zasa Rozložník.
Spoľahnutie na vládu?
Železničiari štrajkovali naposledy v januári 2003. Prevádzku obnovili až po predbežnom nariadení okresného súdu. Odborári sa dnes súdneho zákazu teda neboja. "Navyše, vo vláde sú ľudia, ktorí nás vtedy podporovali," hovorí Rozložník. Zrejme narážal na predvolebnú dohodu odborov so stranou Smer o posilnení ich pozície.
Ministerstvo dopravy prostredníctvom svojho hovorcu Mariána Jánošíka odkázalo, že "všetko je otázkou rokovaní vedenia podniku a odborárov".

O čo komu ide
Odborári
- sú proti redukcii spojov
- nesúhlasia s prepúšťaním

Železničná spoločnosť
- optimalizácia spojov
- zrušenie dvesto vlakov, obmedzenie na tristo trasách, prepustenie asi 400 zamestnancov alebo 500 miliónov korún navyše

01 - Modified: 2003-04-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: HOKEJ
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 02:59