28.08.2006, 00:00

Mýto na naše cesty príde neskôr

Predvlaňajšie ambície Slovenska zaviesť elektronické mýto ako prvá krajina z Vyšehradskej štvorky sú preč -- dokonca sa ľahko môže stať, že budeme poslední.

Predvlaňajšie ambície Slovenska zaviesť elektronické mýto ako prvá krajina z Vyšehradskej štvorky sú preč - dokonca sa ľahko môže stať, že budeme poslední.
V Česku už sú práce na mýtnom systéme na diaľnici D1 v plnom prúde, mýtne tam už od budúceho roka začnú platiť kamióny nad 12 ton. Slovenské diaľnice budú pre malé nákladiaky nad 3,5 tony spoplatnené najskôr na konci roku 2008, hoci pôvodne sa malo začať stavať koncom tohto roku.
Výberové konanie na dodávateľa technológií ministerstvo dopravy vyhodnotí až na konci roku 2007, pretože pôvodný júnový termín odsunuli predčasné voľby. Ďalší rok zaberie zavedenie potrebných technológií. Najskôr však treba prijať zákon o elektronickom mýte: "Je už pripravený, ale musíme ho ešte upraviť," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
Európska smernica určuje, že všetky štáty únie budú musieť od roku 2012 prevádzkovať mýto na jednej technológii, zrejme satelitnej, keďže únia buduje svoj systém Galileo. Minister Vážny zatiaľ uprednostňuje hybrid zmiešaný s mikrovlnným systémom, ktorý by umožnil bezproblémový prechod na Galileo. Naopak, Česi možno ešte budú musieť investovať, zvolili totiž čisto mikrovlnný systém.
Elektronický mýtny systém má priniesť zvýšenie výberu peňazí za používanie diaľnic z terajších 1,6 miliardy korún ročne za nálepky na tri až štyri a pol miliardy. Príjmy by už podľa plánovaného zákona nemali smerovať do štátneho rozpočtu, ale priamo Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá ich bude využívať na výstavbu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest.
Poplatky za mýto v reálnej výške vzhľadom na nedostatočnú cestnú sieť by boli pre väčšinu autodopravcov likvidačné, za kilometer by totiž platili približne deväť až desať korún. "Výške ceny mýtneho bude preto predchádzať podrobná analýza. Našou snahou však aj bude, aby sme časť cestnej prepravy dostali na železnicu," dodal minister Vážny. Súčasný pomer výkonov medzi nákladnou železničnou a cestnou dopravou je totiž 20 k 80.