StoryEditor

Páči sa vám Lipšic? Štát zaplatil milióny

26.04.2006, 00:00
Čo sa vám páči na ministrovi Danielovi Lipšicovi a čo zase nie? Aj takéto postoje verejnosti zisťoval socio-psychologický prieskum, ktorý si zaplatilo ministerstvo spravodlivosti. Opýtaným sa na Lipšicovi pozdával napríklad vzhľad, vek či vystupovanie.

Čo sa vám páči na ministrovi Danielovi Lipšicovi a čo zase nie? Aj takéto postoje verejnosti zisťoval socio-psychologický prieskum, ktorý si zaplatilo ministerstvo spravodlivosti. Opýtaným sa na Lipšicovi pozdával napríklad vzhľad, vek či vystupovanie. Naopak, medzi negatívami sa objavila namyslenosť, arogancia, na druhej strane malá priebojnosť. Prieskum bol zameraný aj na to, čím by sa Lipšicov rezort mal vôbec zaoberať. Česká eseročka Takt mala za tri takéto prieskumy dostať spolu 3,5 milióna korún. Zarobila však len časť z tejto sumy, po odchode Lipšica z kabinetu už rezort v prieskumoch nepokračoval.
Služby rovnakej firmy začalo ešte skôr využívať ministerstvo vnútra. To malo za sedem podobných prieskumov zaplatiť takmer sedem miliónov. "Naše služby sa páčili ministrovi vnútra, a preto chcel niečo také aj minister spravodlivosti," vysvetľuje konateľ Taktu Rudolf Hilšer. Ako dodal, v oboch prípadoch spoločnosť vyhrala verejnú súťaž na dodávku prieskumov. Počas ministrovania Vladimíra Palka Takt nestihol urobiť všetky prieskumy. "Spolupráca s oboma rezortmi je ukončená. Odvtedy, čo odišli z ministerstiev páni Palko a Lipšic, už nebolo ani ň," potvrdil Hilšer. Pre Palka urobili päť prieskumov, pre Lipšica dva.

Imidž, ktorý môže byť nanič
Podľa Petra Kundera z Aliancie Fair-Play je normálne, že minister dbá na to, ako vyzerá, niekto sa mu stará o vlasy a o to, čo si oblieka. "Tým, že si nechal urobiť takýto prieskum, však už prekročil určitú hranicu." Celá vec na neho pôsobí skôr ako snaha nájsť slabé a silné miesta Lipšicovho imidžu, než celého ministerstva. "Ak stál takýto prieskum milión korún, je to smutné." Podľa Lipšicovej asistentky Andrey Földesovej sa výsledky prieskumov zúročili predovšetkým v komunikácii rezortu. "Išlo o to, či má verejnosť dostatok informácií o reformách, ktoré prebiehali, či sú správne a ako vníma justíciu." Hovorkyňa rezortu spravodlivosti Ľubomíra Miklovičová dodáva, že prieskum odhalil aj nedostatok informovanosti občanov o nových trestných kódexoch. Prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Michal Ruttkay tvrdí, že je v zásade jedno, kto pracuje na zlepšení komunikácie nejakého ministerstva - najmä nech to robí dobre. "Problém by bol, ak by sa to zneužilo pre výkon nejakej politickej strany a jej kampane."

Minister na telefóne
Súčasťou prieskumov bolo podľa Hilšera aj poradenstvo, napríklad v oblasti krízovej komunikácie. Záverom prieskumov preto malo byť, ako lepšie komunikovať s verejnosťou, aby sa zvýšil kredit ministerstva a jeho zložiek. "Čo si myslím, že sa darilo, lebo ministri s nami často rýchlo cez telefón komunikovali, keď sa niečo prihodilo. Využívali to pomerne dosť." Ani jeden z bývalých ministrov si pritom na žiadne telefonáty do Taktu nespomína. "To považujem za nedorozumenie. Skôr počas osobných konzultácií sme sa vracali k hodnoteniu krízovej komunikácie z minulosti, ako to bolo vnímané verejnosťou," vysvetľuje Palko. Podľa šéfa agentúry MVK Pavla Haulíka nie je samotný prieskum, ktorý Takt urobil, celkom štandardný. "Nemám detailné informácie, ale myslím si, že rovnakú službu by aj za menej peňazí dokázali urobiť slovenské agentúry." Hilšer pripomína, že ich prieskumy si vyžadujú oveľa väčšiu prácu s respondentom - zložitejšie je aj spracovanie dát.
Vlastné prieskumy si nechávajú robiť aj iné ministerstvá. Rezort financií napríklad za prieskumy zamerané na oblasť daní a verejných financií vykonaných na dvoch cieľových skupinách - širokej a odbornej verejnosti - zaplatil spolu vyše 700-tisíc korún. Ministerstvo školstva zasa zaplatilo 150-tisíc za prieskum, ako občania vnímajú reformu vysokého školstva či samotný rezort.

Čo sa vám na pánovi ministrovi Lipšicovi páči? (v %)
- Neviem: 14,1
- Vek: 6,2
- Vystupovanie, vyjadrovanie, výrečnosť: 4,5
- Nepoznám ho, nezaujímam sa o neho ani o politiku: 4,5
- Je slušný, čestný, seriózny, bez škandálov: 3,4
Čo sa vám na pánovi ministrovi Lipšicovi nepáči? (v %)
- Neviem: 29,3
- Nemám výhrady: 12,8
- Nezaujíma ma, nepoznám ho: 3,8
- Je málo priebojný, razantný, rozhodný, nepresadí : 3,6
- Je arogantný, povýšený, namyslený, príliš sebavedomý: 3,5
Zdroj: Takt

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
16. apríl 2024 12:18