StoryEditor

Vlaky ovládnu Slotovi ľudia

05.10.2006, 00:00
Po výmenách vo vedení Železníc SR a nákladného prepravcu, Železničnej spoločnosti Cargo, prichádza tretia, najprekvapujúcejšia nominácia: Novým šéfom Železničnej spoločnosti Slovensko by sa totiž mohol stať Milan Chúpek.

Po výmenách vo vedení Železníc SR a nákladného prepravcu, Železničnej spoločnosti Cargo, prichádza tretia, najprekvapujúcejšia nominácia: Novým šéfom Železničnej spoločnosti Slovensko zodpovednej za osobnú dopravu by sa totiž už začiatkom budúceho týždňa mohol stať Milan Chúpek.
Dnes pôsobí ako prednosta stanice vo Vrútkach a železnice už raz riadil. Vo funkcii by mal nahradiť Ondreja Mateja, ktorého do čela stopercentnej štátnej akciovky vymenoval ešte exminister dopravy Pavol Prokopovič. HN to potvrdili dva nezávislé zdroje s tým, že Chúpek podľa všetkého nepríde sám.
Poznačený kauzou
Milan Chúpek sa stal známym tým, že ešte ako riaditeľ ŽSR v roku1996 mal bez tendra podpísať zmluvu s dodávateľskou firmou Noram. O týždeň v kresle riaditeľa skončil, žaleznice na integrovanú komunikačnú sieť vypísali riadne výberové konanie. Od firmy Noram si potom túto sieť postaviť nenechali, za čo ich žalovala.
Posledným rozhodnutím v starom spore je verdikt bratislavského krajského súdu z marca tohto roka: Železnice podľa neho mali Noramu zaplatiť 22 miliónov dolárov, čo je v prepočte 646 miliónov korún. Dnes je prípad po odvolaní oboch strán na Najvyššom súde. ŽSR totiž nechce platiť a firma kanadských Slovákov Noram sa domáha vyššieho odškodnenia.
"Vedenie našej spoločnosti si myslí, že v tejto kauze išlo o pokus o podvod, lebo dodávateľ nevzišiel z verejného obstarávania," povedala hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková.
Pod krídlami národniarov
Milana Chúpka HN na jeho súčasnom pracovisku včera o pol druhej nezastihli, pretože "kvôli angličtine išiel domov". Neskôr však HN povedal, že jeho možné vymenovanie je "rozhodnutie ministerstva dopravy". O ambíciách bývalého nominanta SNS v novej funkcii sa nevyjadril ani predseda strany Ján Slota. "V rámci koaličných prerozdelení by mal post riaditeľa Železničnej spoločnosti pripadnúť SNS," povedal zasa hovorca strany Rafael Rafaj.
Plánovaná výmena šéfa osobnej dopravy by mohla byť poslednou na čele železničných firiem. Šéfom nákladného prepravcu, Železničnej spoločnosti Cargo, je už namiesto Pavla Kužmu Matej Augustín, v Železniciach SR zasa Romana Veselku nedávno vystriedal jeho bývalý námestník Milan Solárik. Rovnako ako terajšieho riaditeľa Železničnej spoločnosti Ondreja Mateja, aj týchto dvoch vymenoval ešte minister Pavol Prokopovič.
Čo na možný koniec svojej kariéry na vrchole osobnej dopravy hovorí Ondrej Matej? "Venujem sa firme. O výmene informácie nemám, hoci ju už tri mesiace očakávam," povedal HN. Milan Chúpek, jeho možný nástupca, pôsobil v 90. rokoch aj v Predstavenstve Prevádzkového riaditeľstva železníc v Žiline, v dozorných radách Železničných opravovní a strojární v Trnave a v skrachovanej Dopravnej banke.
Dlh rastie
Železničná spoločnosť Slovensko je samostatnou štátnou akciovkou od januára 2005, keď po Železničnej spoločnosti prebrala osobnú dopravu. Za prvý polrok vykázala stratu 263 miliónov korún, pričom skončila takmer o 400 miliónov lepšie, než plánovala.
"Celkový dlh spoločnosti je ku koncu augusta 6,8 miliardy korún," povedal hovorca Miloš Čikovský. Úverová zaťaženosť ZSSK pritom za prvý polrok tohto roku vzrástla o 660 miliónov, takže spoločnosť už celkovo dlhuje viac než je jej základné imanie 6,4 miliardy korún.
Firma predpokladá oproti koncoročnému plánu o sto miliónov lepší výsledok, čo však aj tak bude strata 890 miliónov korún. Podľa ministerstva dopravy k nej približne 150 miliónmi prispeje výpadok z rekonštrukcie eurokoridoru Bratislava - Žilina. Pre opravy trate ľudia totiž viac než zvyčajne cestujú autobusom.

Minirozhovor

Kandidát na generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek pre HN:

Stanete sa na budúci týždeň riaditeľom ZSSK Slovensko?
- Nemôžem vám nič potvrdiť, i keď viem, že by som ním mohol byť.

Kontaktovalo vás ministerstvo dopravy?
- Nechcem, aby sa o tom ešte písalo, nie je to ešte dohodnuté... (krátené, pozn. red.)

Cítite sa byť vhodným na funkciu nového riaditeľa?
- Je to rozhodnutie ministerstva dopravy.

Ako sa pozeráte na spájanie vašej osoby s kauzou Noram?
- Nikdy som nevidel členov spoločnosti Noram ani originál zmluvy. Konkrétnejšie sa nevyjadrím, kým nerozhodne súd.

Zmeny na postoch generálnych riaditeľov v železniciach
Spoločnosť

Dátum

Bývalý

Nový

ŽSR

27.07.06

Roman Veselka Milan Solárik
ZSSK Cargo

22.09.06

Pavol Kužma Matej Augustín
ZSSK Slovensko

Budúci týždeň

Ondrej Matej Milan Chúpek
Zdroj: HN

História kauzy Noram

1996 - Vtedajší riaditeľ železníc Milan Chúpek bez verejnej súťaže podpísal zmluvu s firmou Noram na výstavbu komunikačnej siete za približne sto miliónov USD. O tri dni železnice vypísali výberové konanie a o ďalšie tri dni vymenil Milana Chúpka vo funkcii šéfa ŽSR Bartolomej Sinai.

2000 - Zmluva sa nenapĺňa, Noram sa v januári obrátil na súd

2001 - Noram sa podľa vlastných slov snaží o mimosúdne vyrovnanie so ŽSR

2003 - Krajský súd vyčíslil škodu pre Noram na 13,6 milióna dolárov

2006 - Najvyšší súd vrátil prípad krajskému, ktorý železnice opätovne pokutoval 22 miliónmi dolárov

Dnes - Prípad je opäť na Najvyššom súde

01 - Modified: 2003-04-07 09:38:06 - Feat.: 0 - Title: Zákazky ovládne Doprastav
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 19:25