02.11.2005, 00:00

Rusko v Markíze skončil, televíziu ovládli Američania

Americká spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) zvýšila svoj vplyv v TV Markíza. Ziskom podielu, ktorý donedávna vlastnil František Vizváry (predtým Pavol Rusko), sa ekonomický podiel CME v slovenskej spoločnosti zvýši zo 70 na 80 percent.

Rusko v Markíze skončil, televíziu ovládli Američania

Americká spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) zvýšila svoj vplyv v TV Markíza. Ziskom podielu, ktorý donedávna vlastnil František Vizváry (predtým Pavol Rusko), sa ekonomický podiel CME v slovenskej spoločnosti zvýši zo 70 na 80 percent. Zvyšné menšinové podiely ostávajú v rukách Jána Kováčika a Milana Fiľa. Hlasovací podiel v servisnej spoločnosti STS sa zvýši zo 49 percent na takmer 90 percent. Hlasovací podiel CME v spoločnosti Markíza - Slovakia, ktorá je držiteľom licencie, sa zvýši z 34 percent na 80 percent. Krátko po českej TV Nova tak Američania definitívne ovládli aj ďalšiu úspešnú stredoeurópsku televíznu stanicu.
Miliónový biznis
Celková hodnota obchodu sa odhaduje na 28,7 milióna amerických dolárov (918 miliónov Sk), uskutoční sa v dvoch splátkach. Takmer 24 miliónov dolárov je splatných pri uzavretí transakcie a zvyšok koncom mája 2006. Transakcia by mala prebehnúť do konca roka 2005. Podmienkou je získanie súhlasu Rady pre vysielanie a retransmisiu a Protimonopolného úradu SR. Tým, kto peniaze zinkasuje, nemusí byť podľa informácií HN Vizváry. "V súvislosti s televíziou Markíza sa uskutočnila jedna obchodná transakcia, ktorej súčasťou sa neskôr stal aj Pavol Rusko. Tá v plnej miere uspokojila všetky zainteresované strany," vyhlásil Ruskov poradca Maroš Havran. Viac sa k téme nechcel vyjadriť. Podľa informácií HN Vizváryho podiel prevzal späť Rusko a až on ho predal CME. Ak to tak bolo, potvrdilo by sa to, čo Rusko z času na čas naznačoval - že má veci zabezpečené tak, aby od Vizváryho svoj podiel dostal späť. Vizváry pritom krátko po tom, ako v roku 2002 od Ruska získal podiel v TV Markíza, tvrdil, že voči nemu nemá a nikdy ani nemal žiadne záväzky.
Problém zvaný spravodajstvo
Pokiaľ bola televízia pod Ruskovým vplyvom, mala pomerne často problémy s objektivitou spravodajstva. Licenčná rada uložila TV Markíza niekoľko pokút a ďalších sankcií za nedodržanie objektivity spravodajstva, ktoré je porušením zákona o vysielaní a preveruje ďalšie prípady. Nespokojnosť s týmto stavom neskrývali ani spolumajitelia televízie. Predsedníčka rady Valéria Agócs očakáva od zmien vo vlastníckych vzťahoch zlepšenie spravodajstva. "Od najvyšších predstaviteľov CME sme dostali prísľub, že budú dbať, aby spravodajstvo bolo vyvážené a nechodilo na nich toľko sťažností." CME chce pre spravodajstvo vydať špeciálny manuál. Budúci rok bude licenčná rada rozhodovať o predĺžení licencie TV Markíza na ďalších 12 rokov. "Zmena ovplyvní najmä verejnú mienku a politické strany, ktoré chceli na členov rady tlačiť, aby Markíze nepredĺžila licenciu, kvôli tomu, že je televíziou jednej strany," upozornila Agócs.
Personálne rošády
Doteraz kvôli Ruskovmu vplyvu nebolo možné meniť vedenie televízie - všetky personálne zmeny boli viazané na súhlas všetkých vlastníkov. Zmenila sa situácia? "Personálne zmeny nemôže nikto vylúčiť," povedala HN vedúca PR TV Markíza Ivana Semjanová. Podľa informácií HN odchod z televízie hrozí generálnemu riaditeľovi Vladimírovi Repčíkovi, šéfovi spravodajstva Petrovi Višváderovi a šéfovi Centra spravodajstva publicistiky Pavlovi Pavlíkovi. "V tejto chvíli sú to len špekulácie," reagovala Semjanová. V kuloároch už bolo počuť aj mená kandidátov na nového generálneho riaditeľa TV Markíza - riaditeľ Centra reklamy televízie Markíza Matej Ribanský a súčasný generálny riaditeľ STV Richard Rybníček. "Zatiaľ som žiadnu takú ponuku nedostal," reagoval Rybníček s tým, že sa plne venuje práci v STV. Priznal však, že keby ponuka prišla, stála by za zváženie.

Rusko a Markíza
Zmenou vlastníckych vzťahov odchádza z TV Markíza jej zakladateľ - Pavol Rusko. Jeho vzťahy s politikou sa tiahnu od samého začiatku televízie. Bývalá Ruskova spoločníčka Sylvia Volzová označila televíziu za dieťa HZDS. Šéf hnutia Vladimír Mečiar sa zúčastnil na svadbe Ruskovcov. Pred voľbami 1998 televízia výrazne podporovala SOP a jej predsedovi Rudolfovi Schusterovi pomohla do prezidentského kresla. V rovnakom období rezonovala kauza Gamatex: Marián Kočner z tejto spoločnosti dočasne ovládol TV Markíza, pričom svoje právo hájil pohľadávkou voči Ruskovi, ktorú Kočnerovi postúpil za korunu podnikateľ Siloš Pohanka. Na Ruskovu stranu sa postavila aj vtedajšia protimečiarovská opozícia. V roku 2000 STS kúpila firmu Gamatex. (Cena nebola zverejnená - pôvodná pohľadávka ESPE Studia voči Markíze Slovakia bola 80 mil. Sk plus úroky za nedodržanie zmluvy.) Podľa Kočnera to bolo niečo medzi 80 a 300 miliónmi... Keď v roku 2001 Rusko založil vlastnú stranu - ANO, televízia pomáhala pri jej zviditeľňovaní. V tomto volebnom období MEMO 98, ale aj Rada pre vysielanie a retransmisiu upozornili, že TV Markíza v spravodajstve zvýhodňuje jednu politickú stranu. "Ruskov odchod z televízie znamená, že prišiel o svoju najsilnejšiu zbraň v politickom boji," upozorňuje politológ Peter Horváth. Pre ANO to podľa neho znamená vážnu hrozbu, že sa po najbližších voľbách nedostane do parlamentu.

Kto doteraz vlastnil Markízu
1. Markíza-Slovakia (držiteľka licencie):
Konatelia spoločnosti: Ján Kováčik, František Vizváry, Radka Doehring (CME)
50 percent - A.R.J., z toho (Milan Fiľo 51 percent, Ján Kováčik 15 percent a František Vizváry 34 percent)
34 percent - CME Media Enterprises
16 percent - Media Invest - jediným vlastníkom je Ján Kováčik

2. Slovenská televízna spoločnosť (servisná spoločnosť):
Konatelia spoločnosti: František Vizváry, Radka Doehring (CME)
49 percent - CME Media Enterprises
51 percent - Markíza-Slovakia
Zdroj: HN

Aktivity CME v Európe
Slovensko: TV Markíza
Chorvátsko: Nova TV
ČR: TV Nova a Galaxie Sport
Rumunsko: PRO TV, Acasa a PRO Cinema
Slovinsko: POP TV a Kanal A
Ukrajina: Studio 1+1

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.