StoryEditor

Prepúšťanie v GM je dôsledkom predchádzajúceho vývoja

08.06.2005, 12:55
Ohlásené veľké prepúšťanie v koncerne General Motors (GM) je podľa nemeckých denníkov logickým vyústením vývoja v najväčšej automobilke sveta v posledných rokoch. Jedným z problémov GM je tlak nákladov na zabezpečenie zdravotníckej starostlivosti jeho terajších 400 000 zamestnancov a 600 000 jeho bývalých pracovníkov.

Ohlásené veľké prepúšťanie v koncerne General Motors (GM) je podľa nemeckých denníkov logickým vyústením vývoja v najväčšej automobilke sveta v posledných rokoch. Jedným z problémov GM je tlak nákladov na zabezpečenie zdravotníckej starostlivosti jeho terajších 400 000 zamestnancov a 600 000 jeho bývalých pracovníkov. Tento rok na ich pokrytie treba získať 5,6 miliardy USD, čo je v prepočte vyše 175 miliárd SKK. Len tieto náklady zdražujú výrobu každého vozidla koncernu o 1 500 USD. Šéf GM Rick Wagoner v tejto súvislosti hovorí o kríze podniku.
Nemecký denník Süddeutsche Zeitung uviedol, že od istého času kolujú správy o tom, že GM by mohol oznámiť svoju platobnú neschopnosť, čí by sa mohol zbaviť veľkej časti svojich finančných záväzkov. Podľa Wagonera by to bolo veľmi tvrdé opatrenie. Finančné záväzky General Motors dosiahli už 300 miliárd USD.
Vedenie GM v utorok informovalo, že do roku 2008 prepustí v USA 25 000 pracovníkov z ich terajšieho celkového počtu v koncerne 111 000. Tým by sa mala dosiahnuť ročná úspora na nákladoch 2,5 miliardy USD. Dôjde zrejme k zastaveniu výroby vo viacerých závodoch, ale podrobnejšie informácie zatiaľ neboli zverejnené.
Vlani na jeseň zverejnilo vedenie GM plán ozdravenia svojho európskeho podnikania. Je založený na prepustení 12 000 zamestnancov, hlavne v nemeckých závodoch automobilky.
Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung poznamenal, že GM doteraz pristupoval k zabezpečeniu zdravotníckej starostlivosti súčasných i bývalých pracovníkov veľkoryso. Hradil ju takmer v celom rozsahu zo svojich zdrojov. Teraz však Wagoner nalieha na odbory, aby v tejto oblasti súhlasili s korekciou. Šéf GM sa domnieva, že sa netreba zaoberať špekuláciami, čo sa stane, ak odbory na jeho požiadavku neodpovedia kladne. "Dovoľte mi povedať," uviedol Wagoner, "že riešenie, ktorému dávame prednosť, sa dosiahne so súhlasom odborov".
Wagoner na valnom zhromaždení akcionárov GM vo Wilmingtone uviedol, že sa bude musieť vyriešiť aj budúcnosť finančnej divízie koncernu GMAC, ktorá poskytuje úvery zákazníkom na vozidlá. Najnovšie zníženie ratingu GM na úroveň "šrotu", o ktorom rozhodli ratingové agentúry v minulých týždňoch, zvýšili finančnú záťaž koncernu. GMAC si požičiava peniaze na svoje úvery podstatne drahšie než v minulosti.
Wagoner informoval akcionárov, že vedenie GM skúma možnosti, ktoré má na riešenie problémov koncernu k dispozícii, ale detaily opatrení, ktorými ich chce zvládnuť, neuviedol.
(1 USD = 31,350 SKK)

01 - Modified: 2003-01-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: TEST: Nissan Almera 1,5
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 18:12