07.09.2005, 00:00

Drahé výhry zo súťaží končia aj v bazároch

Hodnotné výhry z televíznych súťaží si často užijú šťastní výhercovia iba krátky čas. Radosť z výhry vystrieda dilema: nechať si automobil alebo inú cennú výhru a radšej si požičať peniaze na daň, alebo ju speňažiť.

Hodnotné výhry z televíznych súťaží si často užijú šťastní výhercovia iba krátky čas. Radosť z výhry vystrieda dilema: nechať si automobil alebo inú cennú výhru a radšej si požičať peniaze na daň, alebo ju speňažiť. Usporiadatelia niektorých súťaží slabo zdôrazňujú, že nielen autá, ale aj vecné výhry nad päťtisíc korún musí výherca zdaniť. Na televíznej obrazovke sa pri hlasovaní cez SMS táto informácia neobjaví, divák ju nájde len v štatúte súťaže. Súťažiaci sú o tejto povinnosti informovaní v pravidlách a v zmluvách.
Mať či predať?
Väčšina výhercov si vyberie druhú možnosť - automobil, ktorého nadobúdacia hodnota dosahuje niekoľko stoviek tisíc korún, predá. Ostane mu nielen dostatok financií na zaplatenie 19-percentnej dane z hodnoty výhry, ale aj na kúpu lacnejšieho vozidla či iné využitie vyhraných peňazí. Podľa hovorcu TV JOJ Ľudovíta Tótha až 95 percent drahých výhier zo súťaží skončí predajom. "Nie je to len kvôli dani, pomerne drahá je aj prevádzka luxusného auta," hovorí Tóth. Pri hodnotných automobiloch, ktoré sú obľúbenou výhrou súťaží v televízii i časopisoch, treba k dani pripočítať aj poistné.
S odovzdaním automobilov za hlasovanie v súťaži Slovensko hľadá SuperStar i za víťazstvo v zápolení relácie Svadba snov mala mierne ťažkosti aj Slovenská televízia. "V protokole o odovzdaní výhry sa uvádza hodnota auta. Zároveň upozorňujeme výhercu, že z nej musí odviesť 19-percentnú daň. Človek, ktorý získal v SuperStar jedno z áut, s tým mal vážny problém, pochybujem, že si ho nechal," povedal člen manažmentu STV Branislav Zahradník. Ďalšie auto ostalo v rukách výhercu, prvá slovenská SuperStar Katka Koščová to svoje posunula rodičom.
Niekoľko týždňov po skončení súťaže TV JOJ Miliónový tanec však skončilo v bazári červené BMW Z4, ktoré vyhrala za podporu svojho favorita cez SMS Zuzana Halánová. Priznala, že nemá peniaze na zaplatenie dane a poistky. V tom istom bazári počas uplynulého poldruha roka čakalo na nových majiteľov asi desať automobilov, ktoré získali súťažiaci ako výhru.
Výhra ako medzistupeň
Automobil napriek problémom zostáva obľúbeným lákadlom pre súťažiacich. Marketingový manažér spoločnosti AWT Bavaria Milan Stupka hovorí, že výherca sa ho nie vždy vzdáva len kvôli dani z výhry. V mnohých prípadoch už auto má a nechce ďalšie. "Pre neho je to niečo, čo získa, aj keď to možno nečaká. Nie je to hotovosť, ale medzistupeň, keď ho predá, získa hotovosť na nákup niečoho, po čom túži," uviedol Stupka. Práve roadster z Miliónového tanca predstavuje métu, po ktorej mnohí ľudia túžia. Je tiež príkladom toho, ako sa snažia organizátori stále niečím novým upútať pozornosť divákov.
Aj keď sa niektorí súťažiaci dozvedia o povinnosti zaplatiť z výhry daň až pri jej preberaní, podľa Zahradníka zatiaľ nikto neodmietol podpísať preberací protokol s STV. "Osobne si myslím, že si podmienky súťaže väčšina ľudí nepozerá," hovorí Zahradník a dodáva, že sú potom možno aj zaskočení. "Každý si však zráta, že je výhodnejšie si s tým poradiť, ako výhru neprevziať," dodal.
Miss to majú ľahšie
So zdaňovaním výhier si o niečo ľahšie poradia výherkyne súťaže Miss. Daň môžu zaplatiť z honorovanej zmluvy na vysokú sumu. O povinné zmluvné poistenie vozidiel BMW, ktoré získali Miss 2005 Ivica Sláviková i držiteľka titulu Miss Sympatia 2005 Lenka Vargová, sa navyše postarala poisťovňa Allianz - Slovenská poisťovňa. Podľa Stupku má firma v marketingovej komunikácii záujem na tom, aby auto využíval a nevzdal sa ho človek, ktorého chce ďalej mediálne živiť. Jeho slová potvrdzuje aj skutočnosť, že podľa produkčného domu Forza nemuseli Miss ani Miss Sympatia získané autá predať len preto, že by nemali na zaplatenie dane. Od začiatku organizovania tejto súťaže krásy Forza odovzdala 24 automobilov, z nich sedem získali diváci a 17 si odviezli súťažiace dievčatá. V ich daňovom priznaní sa však musia okrem automobilu objaviť aj vecné výhry, ktorých hodnota prevyšuje päťtisíc korún. "Na túto povinnosť výherkyne upozorníme v odovzdávacom protokole," uviedla ekonómka Forzy Lívia Sinálová.
Vecné ceny i peniaze
Do zaujímavej situácie sa dostane výherca reality šou TV JOJ VyVolení, ktorý získa ceny za 11 miliónov korún. Hoci väčšina z nich má vecnú podobu - byt, zariadenie, dovolenka, automobil, istú časť výhry dostane ako ročnú rentu v sumárnej hodnote 3,6 milióna korún. "Výherca nebude musieť nič zo získaných výhier predať, pretože získa aj peniaze na zaplatenie dane," hovorí Tóth.
Podľa Stupku práve táto reality šou ukazuje, akým spôsobom sa uberajú organizátori súťaží, ak chcú do budúcnosti ľudí zaujať. "Pred niekoľkými rokmi stačilo ako výhra auto za niekoľko stotisíc korún. Súťaží je však veľa a ich organizátori sa snažia odlišovať a hľadajú rôzne spôsoby," uviedol Stupka.
Príkladom inovácií v súťažiach je aj výhra dvojmiliónového dvojizbového bytu v Bratislave s týždenníkom Plus 7 dní. Zástupkyňa firmy B.O.S. Slovakia pre HN potvrdila, že výherkyňa Ivana Geschnábelová z Horných Štitár nebude platiť z tejto výhry daň, pretože sa o to postará investičná a stavebná spoločnosť B.O.S. Daň z výhry však oficiálne bude musieť priznať výherkyňa a otázne je, ako obe strany vyriešia spôsob úhrady.

Kedy výberca neplatí daň
Od dane z príjmu sú oslobodené výhry dosiahnuté z lotérií a podobných hier povolených podľa zákona o lotériách alebo zákona o hazardných hrách. "Ak občan získa výhru tipovaním alebo v stávkovej hre, daň platiť nemusí," uviedla Patrícia Malecová-Šepitková z tlačového oddelenia ministerstva financií. Pri iných hrách, súťažiach či kvízoch sa výhra nezdaňuje len v prípade, že jej hodnota neprevýši päťtisíc korún. "Keď hodnota peňažnej alebo nepeňažnej výhry prevýši túto sumu, zdaneniu podlieha. Zdaňujú sa tiež peňažné výhry z hier, ktoré nie sú organizované na základe povolenia zákona o lotériách či zákona o hazardných hrách," doplnila Malecová-Šepitková.