StoryEditor

Mýtne má byť drahšie než v Nemecku

18.09.2006, 00:00
V čom Slovensko dobehne západnú Európu? Predbežne vo výške mýtneho, ktoré sa má platiť na diaľniciach od roku 2008.
V čom Slovensko dobehne západnú Európu? Predbežne vo výške mýtneho, ktoré sa má platiť na diaľniciach od roku 2008. Používanie diaľnice však má podľa návrhu sadzieb elektronického mýta, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy u nás stáť viac ako v Nemecku.
Slovenský kamión by tak za kilometer zaplatil 5,40 koruny, čo je vyše 14 eurocentov. Na nemeckej diaľnici vozidlá nad 12 ton platia v priemere 12 centov. Znamenalo by to, že trasa Bratislava - Trnava by tak vyšla asi na 275 korún. Platiť sa nebude iba za diaľnice, ale aj rýchlostné cesty a súbežné cesty prvej triedy.

Vysoký záujem
Štát si nechá postaviť mýtny systém od víťaza výberového konania, ktoré by malo byť vyhlásené do júna 2007. Ak bude systém aj prevádzkovať, staviteľovi bude odvádzať buď podiel z vybraného mýtneho (napríklad 10 - 15 percent), alebo paušálnu platbu z tržieb počas niekoľkých rokov. Minister dopravy sa už od nástupu do funkcie prikláňa k satelitnému riešeniu. Do výberového konania by sa malo prihlásiť takmer desať firiem, medzi nimi Siemens, Satellic, Kapsch či Sanef. ksv

Autobusy s výnimkou
Návrh by mal začať platiť od januára 2008, ešte ho musí schváliť parlament. Do praxe by sa mýto mohlo dostať koncom roka 2008. Pre vozidlá ťažšie ako 3,5 tony je plánovaný poplatok za kilometer 2,70 koruny.
Ceny sú pre dopravcov neúnosné aj napriek tomu, že sú stanovené na úrovni 67,5 percenta sumy, ktorá by v plnej miere pokrývala prevádzku diaľnic. Predstavujú totiž viac ako polovicu nákladov na naftu. Podľa dopravcov by vláda mala zvýšené náklady kompenzovať úľavou na spotrebnej či cestnej dani, aby mýto nemuseli v celej váhe presunúť na spotrebiteľov.
Predmetom mýta budú aj vozidlá s viac ako deväť cestujúcimi, pričom výnimku majú dostať autobusy SAD. "Našou snahou bude aj to, aby sme časť cestnej prepravy dostali na železnicu," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Súčasný pomer výkonov medzi nákladnou železničnou a cestnou dopravou je totiž 20 ku 80.

Správa ciest sa hlási o peniaze
Ak by k spoplatneniu došlo už v budúcom roku a zahrnulo sa doň 337 kilometrov diaľnic, 136 km rýchlostných ciest a 520 km ciest prvej triedy, ročné tržby by dosiahli vyše 4,2 miliardy korún. Plán na rok 2013 je 659 kilometrov diaľnic a 1 300 km rýchlostných ciest. Uvažuje sa aj o spoplatnení súbežných ciest druhej a tretej triedy, ktoré sú v kompetenciách samospráv.
Tržby z mýta by mali plynúť priamo Národnej diaľničnej spoločnosti, nie do štátneho rozpočtu ako v súčasnosti diaľničné nálepky. Poškodení sa však cítia cestári, keďže mýtne sa má vzťahovať aj na súbežné cesty prvej triedy a tie spadajú pod Slovenskú správu ciest. "Systém ľahko ponúkne výpočet, koľko peňazí z mýtneho je našich," povedal Peter Schlosser zo Slovenskej správy ciest.
Okrem policajtov majú podľa návrhu ministerstva dopravy kontrolu platenia mýta vykonávať aj zamestnanci diaľničnej spoločnosti. "Žiadame ministerstvo vnútra, aby nám zverilo viac kompetencií v oblasti kontroly," povedal Pavol Kirchmayer z ministerstva dopravy. Pokuta za nezaplatenie mýta má byť vo výške 200 km mýtneho.

S mýtom je problém aj vonku
Výberové konanie na dodávateľa mýtneho systému malo byť na Slovensku vyhlásené už v júni tohto roku. Aj v okolitých krajinách sa však situácia komplikuje. Maďari po mesiaci tender zastavili a vláda ho prehodnocuje. V Česku na brnianskom súde tender skúma Európska komisia, keďže tam minulý rok vyhral zo štyroch ponúk druhý najdrahší návrh mikrovlnného systému rakúskej spoločnosti Kapsch. Poliaci rovnako ako Slováci ešte výberové konanie na dodávateľa mýta nevyhlásili.

Návrh mýtneho na 1 km (v Sk)
Váha vozidla Reálna cena Ekonomická cena
3,5 až 12 ton 2,7 4
Nad 12 ton 5,4 8
(Zdroj: Ministerstvo dopravy)
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 06:55