28.12.2015, 18:56

Aerolinky používajú nový trik. Riešia ním svoj najväčší problém

Stále menej letov hlási meškanie. Nie je to však spôsobené dochvíľnosťou aeroliniek, treba za tým hľadať niečo úplne iné.

Aerolinky používajú nový trik. Riešia ním svoj najväčší problém

Čím ďalej, tým viac letov pristáva bez meškania, chvália sa aerolinky po celom svete. V skutočnosti to však neznamená, že by dopravcovia naozaj lietali presnejšie.

Lietadlá totiž stále majú rovnakú rýchlosť, no aj tak podľa letových poriadkov trvá cesta v mnohých prípadoch dlhšie, než napríklad pred desiatimi rokmi. Dopravcovia si totiž umelo dĺžku letu zvyšujú, aby mohli tvrdiť, že lietajú načas. Dôvodom sú však aj dlhšie vzdialenosti medzi terminálmi a dráhou, píše idnes.cz.

Dlhšie lety
Ukázala to štúdia britskej spoločnosti OAG, ktorá sa dlhodobo zaoberá dátami v leteckej doprave. Na vybraných frekventovaných trasách porovnávala dĺžku letu uvedenú v  tohtoročných letových poriadkoch s tými minulými.

Napríklad medzi letiskom Heathrow v Londýne a Edinburghom ešte v roku 2000 lietali takmer všetky lietadlá za hodinu a pätnásť minút, dnes majú v letových poriadkoch o hodinu a pätnásť minút navyše.

Podobne je to medzi Madridom a Barcelonou, kde sa dĺžka letu predĺžila u väčšiny dopravcov o tridsať minút.

Kým v prípade linky Londýn – Edinburgh vidí OAG ako dôvod predĺženia preplnené letisko v Heathrow, pri trase Barcelona – Madrid skôr marketing. Na trase je totiž veľká konkurencia rýchlovlakov a aerolinky sa tak chvália tým, že lietajú presne.

Veľké rozdiely

OAG uvádza, že dopravcovia majú na rovnakých trasách veľké rozdiely v časoch i pri rovnakom type lietadla. Napríklad medzi Londýnom a Chicagom v smere z Európy uvádza British Airways dĺžku letu 8 hodín a 55 minút s Boeingom 777, rovnaké lietadlo American Airlines letí podľa letového poriadku o hodinu dlhšie.

No sú za tým aj iné dôvody. „Je zrejmé, že uvádzaná dĺžka letu sa na niektorých trasách predlžuje. Nie je však jednoduché obviniť aerolinky, že to robia iba kvôli tomu, aby si zlepšili ukazovateľ dochvíľnosti,“ píše sa v štúdii.

Ako jeden z dôvodov predlžovania „blokových hodín“, teda času od ukončenia nástupu do lietadla do pristátia, uvádza napríklad hustú leteckú prevádzku alebo posuny dráhy ďalej od terminálu. Napríklad na novú dráhu v Amsterdame, ktorú tu postavili kvôli zníženiu hluku, lietadlá idú od leteckých budov 15 minút.

Podľa oficiálnych štatistík sa za meškajúci let považuje taký, ktorý sa vojde do intervalu 15 minút po plánovanom prílete. V rebríčku OAG, ktorý však zahŕňa niektoré nízkonákladové spoločnosti, figuruje na prvom mieste za rok 2014 spoločnosť Air Baltic, ktorá letela načas v prípade 94 percent letov, nasledovaná Hawaiian Airlines a Austria Airlines, ktoré sa dostali ešte nad hranicu 90 percent.