04.02.2016, 00:00

Hokejový Slovan „na predaj“. Meno štadióna je za pol milióna

Vlani sa Slovan potápal. Dnes je v hre o exkluzívneho sponzora, záujem majú dokonca aj Číňania.

Hokejový Slovan „na predaj“. Meno štadióna je za pol milióna

Vlani boli hokejisti Slovana Bratislava len krok od skončenia v KHL. Pre ekonomické problémy, dlhy voči hráčom či za prenájom štadióna bol náš zrejme najslávnejší klub skôr hanbou ako pýchou slovenského hokeja. Po roku je všetko inak. Nielenže sa Slovanu darí ekonomicky aj v športových výsledkoch, najnovšie môže dokonca získať polmilióna eur navrh. Predaním názvu svojho štadióna.

Ten sa ešte do leta minulého roka volal Slovnaft aréna. Naša rafinérka však s klubom po štyroch rokoch ukončila spoluprácu, dôvodom mala byť zmena jej marketingovej stratégie. Z výročnej správy Slovana však vyplýva, že klub sa snahy predať meno štadióna nevzdal. Naopak, hľadá potenciálneho kupcu. Cena? Slovan za to pýta 500-tisíc eur ročne. „O predaj názvu štadióna je záujem, prebieha paralelne niekoľko rokovaní. Novú sezónu určite začneme s novým strategickým partnerom,“ povedal pre HN generálny manažér klubu Maroš Krajči.

V súvislosti s prebiehajúcimi rokovaniami nechcel Krajči konkretizovať mená spoločností, ktorých logo a názov sa môžu v druhej polovici roka objaviť ako súčasť najmodernejšej krytej arény na Slovensku. „Jeho názov oznámime začiatkom leta, možno o čosi skôr,“ konštatuje generálny manažér.

Podľa informácií HN sú v súčasnosti v hre minimálne štyria záujemcovia z oblasti dopravy, energetiky, osobnej hygieny a elektrotechniky. Dokonca sú medzi nimi aj firmy z najľudnatejšej krajiny sveta Číny – konkrétne technologický gigant Huawei a čínske aerolínie Hainan Airlines. „Ich záujem má pravdepodobne súvis s postupným rozširovaním KHL do ázijských krajín. Už v budúcej sezóne by sa mala druhá najkvalitnejšia súťaž sveta hrať v Šanghaji,“ uviedol športový analytik Tomáš Klečka.

Pri hľadaní exkluzívneho sponzora sa pritom nespolieha len na vlastné sily. „V súvislosti so Stadium naming rights kontraktom nás v zahraničí zastupuje špecializovaná agentúra, ktorá pre nás vyhľadáva vhodných partnerov,“ uviedol Krajči. Jej názov neprezradil, no má sídla v USA a Taliansku a v minulosti vyjednala predaj názvov futbalových štadiónov ruského Zenitu Petrohrad či bundesligového Schalke 04. Pre zaujímavosť, nemecký klub dostáva za to od pivovaru Veltins ročne zhruba päť miliónov eur.

Slovnaft nečakane cúvol

Zimný štadión Ondreja Nepelu sa už vďaka predaju názvu volal Samsung Arena, T-com Arena, ST Arena, Orange Arena a naposledy Slovnaft Arena. Najväčšia slovenská rafinéria dosť nečakane vlani ukončila spoluprácu so Slovanom. „Veľmi nám nepomohlo, že predchádzajúci partner nevyužil ročnú opciu a oznámil nám to v podstate na začiatku tejto sezóny,“ vysvetľuje Maroš Krajči. Aj pre krátkosť času bolo pre vedenie komplikované získať na tento ročník KHL nového sponzora v názve štadióna. „Určili sme inú marketingovú stratégiu spoločnosti,“ zdôvodnil odchod riaditeľ podnikovej a marketingovej spolupráce Slovnaftu Anton Molnár. Priznal, že podpora hokejového klubu pomocou „naming rights“ kontraktu sa pohybovala na spomínanej úrovni pol milióna eur ročne. Podľa marketingového riaditeľa SHC Slovan Milana Vajdu pôjde v prípade získania nového partnera o významný prínos do rozpočtu klubu. „Tá podpora sa môže pohybovať na úrovni, ktorá sa vyrovná našim diamantovým partnerom,“ hovorí Vajda. Pol milióna eur ročne predstavuje približne päť percent zo všetkých príjmov klubu. Tie podľa výročnej správy z minulého roka predstavovali sumu 9,83 milióna eur.

Slovan nemá konkurenciu

Podobne ako vo výške ročného rozpočtu, ani v cene za predaj práv na názov štadióna nemá hokejový Slovan na Slovensku konkurenciu. „Tá suma, ktorú pýtajú, je niekoľkonásobne vyššia, než máme s naším reklamným partnerom,“ hovorí pre HN generálny sekretár Slovenského tenisového zväzu Igor Moška. Štadión Národného tenisového centra v súčasnosti nesie meno podľa poisťovne Aegon Arena. Omnoho nižšie príjmy z názvu štadióna má aj bratislavská hala pre loptové športy Hant Arena či košická hokejová Steel Arena. No v metropole východu má oceliarska spoločnosť okrem názvu štadióna k dispozícii reklamu aj na dresoch košických hokejistov, na ľadovej ploche či mantineloch.